Highlights

Johan Thomas Lundbye (1818-48), En dansk kyst. Motiv fra Kitnæs ved Roskilde Fjord, 1843

Johan Thomas Lundbye (1818-48), En dansk kyst. Motiv fra Kitnæs ved Roskilde Fjord, 1843. 188,5x255,5. KMS412
Download billedet i høj opløsning | Public Domain

Spørgsmålet om nation og folk blev diskuteret flittigt i miljøer, som J.Th. Lundbye var en del af i 1830’erne og 40’erne. Han lod sig især påvirke af kunsthistorikeren N.L. Høyens (1798-1870) program for dansk maleris bidrag til opbyggelse af den nationale selvbevidsthed.

Kyststrækningen som indbegrebet af dansk landskab
Da han i 1842 besluttede sig for at skildre en dansk kyst i et for sin samtid usædvanligt monumentalt format, var det meningen, at billedets motiv skulle repræsentere indbegrebet af det danske landskabs særkende: de mange kyststrækninger. Selv om der ikke var tale om en skildring af en bestemt lokalitet, blev hovedmotivet nogle skrænter, som maleren havde set og skitseret ved Roskilde Fjord, og som han dels monumentaliserede og bearbejdede, dels kombinerede med andre motiver.

Maleriets skjulte selvbiografiske kommentar
Arbejdet trak i langdrag under Lundbyes mange karakteristiske anfægtelser, men også som følge af indblanding fra flere selvbestaltede rådgivere, heriblandt Høyen. Maleren frustreredes over sin tendens til overbearbejdning af detaljer som forgrundens vegetation eller en enkelt sky, og som en art kommentar til arbejdets ørkesløshed malede han en skjult selvbiografisk kommentar i billedets centrum, hvor to mænd står ved en kærre:

"Den gamle Kærre ligner jeg, kære Ven! Et Hjul er gaaet itu og nu kan jeg ikke komme videre, det andet drejer sig immer, men kan ikke bringe Vognen af Pletten."

Senest opdateret: 11.jul.2014
Sideansvarlig: Webmaster