Highlights

Martin Erik Andersen (1964- ), Freuds Gashgai, 2011

Martin Erik Andersen (1964- ), Freuds Gashgai, 2011

© Martin Erik Andersen (1964- ), Freuds Gashgai, 2011

Skulpturen tager udgangspunkt i det Gashgai-tæppe, som Sigmund Freud havde liggende på patientbriksen i sin konsultation i Wien.

I en møjsommelig proces er tæppets mønster skåret ud som relief i en polyesterblok.

Tre begrebspar

I mange af sine værker undersøger kunstneren relationen mellem krop og rum, mellem det to- og tredimensionelle, og mellem billede og objekt. Og disse tre begrebspar er faktisk alle til stede her.

Freuds brug af tæppet

Freud udviklede den ganske særlige fysiske situation, hvor den halvt liggende patient kunne tale til den ”usynlige” terapeut, der sad uden for patientens synsfelt.

Tæppet er egentlig todimensionalt, men når Freud draperede det over briksen, blev det netop skulpturelt.

I kunstnerens version får det flade tæppe objektkarakter, når det overføres det til den tykke polyesterblok, som yderligere indeholder indstøbte materialer og lys.

Senest opdateret: 31.jul.2014
Sideansvarlig: Webmaster