Highlights

Mesteren for Palazzo Venezia-madonnaen (ca. 1340-60), Santa Corona og Skt. Victor af Siena

Legenden fortæller, at den kun 16 år gamle Santa Corona i et syn så en engel stige ned fra himlen med to kroner, en mere beskeden til hende selv og en mere kostbar til Skt. Victor, som hun for sin kristne tros skyld skulle lide martyrdøden sammen med.

Skildringen af de to helgener

Kunstneren har skildret hende med den lille krone på hovedet og den store elegant støttet med venstre hånds fingerspidser. I sin højre hånd holder hun ligesom Skt. Victor martyriets trofæ, et par palmegrene. Skt. Victor holder desuden en olivengren, symbolet for den sejr, som Siena vandt over Montepulciano og Orvieto i 1229 på det, der senere blev Skt. Victors dag.

Eksempler på den sienesiske gotik

Tavlerne var oprindeligt sidefløje til et hovedstykke med hyrdernes tilbedelse malet af Bartolomeo Bulgarini (1300/1310-1378). De er meget sjældne og fine eksempler på den sienesiske gotiks særlige lineære og farvestrålende dekorative stil, der står i kontrast til den rivaliserende florentinske skole, som mere betoner massen og tyngden.

Storstilet udsmykning af domkirken

Altertavlen blev lavet omkring eller umiddelbart efter peståret 1348, som mere end decimerede Sienas befolkning. Skt. Viktor-altertavlen satte punktum for en storstilet udsmykning af byens domkirke, en udsmykning, som også omfattede den altertavle, som Ambrogio Lorenzettis (før 1317 - ca.1384) Johannes Døberen var del af.

Mesteren for Palazzo Venezia-madonnaen (ca. 1340-60), Santa Corona, inden 1351. 155x48 cm. kms3624
Download billedet i høj opløsning | Public Domain

Mesteren for Palazzo Venezia-mesteren (ca. 1340-60), Skt. Viktor af Siena, ca. 1350. 158x47,5 cm.
Download billedet i høj opløsning | Public Domain

Senest opdateret: 11.jul.2014
Sideansvarlig: Webmaster