Highlights

Mike Kelley (1954-) og Paul McCarthy (1945-), An Architecture Composed of the Paintings of Richard Powers and Francis Picabia, 1997

© Mike Kelley (1954-) og Paul McCarthy (1945-), An Architecture Composed of the Paintings of Richard Powers and Francis Picabia, 1997.

Kelley og McCarthys værk er en stor labyrintisk konstruktion opbygget af enorme lærreder. Bevæger man sig ind i labyrinten, mister man orienteringen. Man omgives af billboard-store gentagelser af den amerikanske tegneseriekunstner Richard Powers’ (1957-) psykedeliske science fiction-landskaber.

Francis Picabias billeder
I labyrintens to indre rum overvældes man af gigantiske kopier af den kanoniserede modernist Francis Picabias (1879-1953) billeder. I det ene rum etablerer hans sene malerier af halvnøgne kvindefigurer, inspireret af småerotiske pin-upfotografier fra 1940’erne og 50’erne, en lummer boudoir-stemning. Interessant nok får det andet Picabia-rum, med kopier af fire abstrakte malerier – det modernistiske maleris absolutte topkategori - en tilsvarende vulgaritet.

Det moderne amerikanske samfund som labyrint

Labyrinter har altid fungeret som et billede på subjektets tab af orientering og kontrol. Man dirigeres ubarmhjertigt gennem en struktur, hvis overordnede plan eller formål, man ikke kan overskue. Dette mener Kelley og McCarthy også er karakteristisk for det moderne amerikanske samfund, som de opfatter som en magtstruktur med skjulte, uigennemskuelige intentioner og en svigtende logik. Og hvor underholdningsindustrien har erstattet den frie og inderlige selvudfoldelse.

Senest opdateret: 15.okt.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo