Highlights

Peter Paul Rubens (1577-1640), Matthæus Yrsselius (1541-1629), abbed ved Sint-Michiels kloster i Antwerpen, ca. 1624

Peter Paul Rubens (1577-1640), Matthæus Yrsselius (1541-1629), abbed ved Sint-Michiels kloster i Antwerpen, ca. 1624. 120x102,5 cm. 120x102,5 cm. KMSsp191.
Download billedet i høj opløsning | Public Domain

Yrsselius fungerede oprindeligt som et epitafium (mindetavle) med en tilhørende gravskrift, som ikke længere er bevaret. Epitafiet var ophængt ved abbedens grav i Skt. Mikaelsklosterets kirke. Nogle år før sin død havde abbeden skænket en altertavle til kirkens højalter med et maleri af Rubens forestillende de hellige tre kongers tilbedelse af Jesusbarnet.

Maleriet som del af en totaludsmykning

Epitafiet var bestemt til at hænge på en sådan måde, at abbeden rettede sin opmærksomhed imod højalteret og med hænderne foldet i ”evig bøn” deltog i tilbedelsen af det lille Jesusbarn på altertavlemaleriet.

Den form for totaludsmykninger, hvor maleriernes aktører sammenknyttes gennem den mentale bro, der etableres ved blikretning, gestik og rumlig sammenhæng, er typisk for barokken.

Portrættets farvesammenstilling

Matthæus Yrsselius lod sig portrættere iført præmonstratensernes hvide ordensdragt med mitraen og bispestaven ved sin side. I en for Rubens meget typisk farvesammenstilling er den hvide ordensdragt, der skinner som perlemor, set på en lakrød baggrund, hvor bispestavens slagskygge fungerer som effektfuld dybdemarkør.

Senest opdateret: 15.okt.2014
Sideansvarlig: Webmaster