Highlights

Peter Paul Rubens (1577-1640), Salomons dom, ca. 1617

Peter Paul Rubens (1577-1640), Salomons dom, ca. 1617. 234x303 cm. kmssp185
Download billedet i høj opløsning | Public Domain

I Første Kongebog i Bibelen (3:16-28) fortælles, at Kong Salomon skulle dømme i en sag om to prostituerede, som boede i det samme hus og havde født på samme tid. Et af børnene døde kort efter, og nu påstod begge at være mor til det levende barn.

Kong Salomons retfærdighedssans og klogskab viste sig ved, at han lod et sværd bringe og befalede at lade det levende barn kløve, så de hver kunne få en halvdel. Ordren fremkaldte den ønskede reaktion hos den sande mor, som gav afkald på sin halvdel i håbet om at redde barnets liv.

Maleriets varme og kolde side

Maleriet har en varm side og en kold. Polariseringen ligger både i farvernes grupperinger og i historien selv. De varme farver – den sande mors gule kjole, Salomons røde kappe og gyldne tronstol over for de kolde – bødlens blå skærf, den falske mors isnende hvide kjole og de snoede sølvagtige søjler bag hende.

Maleriet udført af Rubens' værksted

Rubens er mester i at organisere kompositionen i et naturligt fortælleforløb. Han har dog i dette tilfælde ikke ført penslen selv i nævneværdig grad. Maleriet regnes for at være et produkt af hans indtægtsgivende værksted, hvor en flok dygtige malere overførte mesterens egenhændigt udførte olieskitser til stort format. Rubens kontrollerede naturligvis selv kvaliteten og rettede lidt på udformningen, inden maleriet gik ud af huset.

Senest opdateret: 18.nov.2014
Sideansvarlig: Webmaster