Highlights

Poul Gernes (1925-96), Uden titel, 1968-69

© Poul Gernes (1925-96), Uden titel, 1968-69.

De 20 billeder i Poul Gernes’ store serie forestiller prikker. Ganske vist varieres prikkernes størrelse og indbyrdes tilfældige farvekombination på den sølvfarvede bund fra billede til billede. Der er ingen synlige penselstrøg, den metalliske farve har en industriel karakter, og det simple motiv synes mekanisk udført med prikkernes centrum placeret i akkurat samme punkter fra billede til billede.

En ny type maleri
Gernes undersøgte mulighederne for en ny type maleri, hvor motivet ikke refererer til store betydningssystemer, som for eksempel Bibelen eller den klassiske mytologi, og hvor selve udførelsen af maleriet tilsyneladende ikke bærer præg af kunstnerens temperament, særlige sensibilitet eller gestik.

Tilgængeliggørelse af kunsten
Ved at vælge det meget simple motiv, cirklen og uprætentiøse hverdagsagtige materialer som alkydmaling og (uindrammede) masonitplader håbede han at tilgængeliggøre kunsten, så man kunne få glæde af den uden særlige forudsætninger og som en integreret del af dagligdagen.

En uendeligt variende serie
Det enkelte billede er ikke et enkeltstående, autonomt værk, men del af en serie, der i princippet kan varieres i det uendelige. Seriens billeder kan desuden kombineres og ophænges, som man ønsker. Gernes ville dermed skabe et fleksibelt, monumentalt og folkeligt værk, der kan justeres og tilpasses i samspil med publikums behov og en given arkitekturs dimensioner og funktioner.

© Poul Gernes (1925-96), Uden titel, 1968-69.

© Poul Gernes (1925-96), Uden titel, 1968-69.

© Poul Gernes (1925-96), Uden titel, 1968-69.

Senest opdateret: 18.nov.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo