Highlights

Richard Mortensen (1910-93), Vision. Maleri til Arthur Rimbaud, 1944

© Richard Mortensen (1910-93), Vision. Maleri til Arthur Rimbaud, 1944.

Richard Mortensens hovedværk fra 1940’erne er ifølge ham selv tænkt som en protest mod krigen. Billedet er inspireret af Pablo Picassos Guernica (1881-1973) fra 1937 og af den franske digter Arthur Rimbauds (1854-1891) prosadigte Illuminations.

Allegori over krigens konsekvens
Set på denne baggrund er det en allegori over krigens konsekvens: De døde mænd, der hænger fra et udgået træ i billedets midte. Omkring det ses Mortensens hovedfigur fra 1940’erne, enheden mor-barn, i både menneske og dyreskikkelse. På trods af lidelse og smerte symboliserer mor-barn figuren en bekræftelse på livets fortsættelse.

Allegori over kampen mellem de to køn

Ud over det nærliggende krigsaspekt i motivet kan billedet tolkes i relation til Richard Mortensens værker fra 1930’erne og deres inspiration fra den franske surrealisme. Billedet er i denne tolkning en allegori. Ud over det nærliggende krigsaspekt i motivet kan billedet tolkes i relation til Richard Mortensens værker over kampen mellem de to køn: den mandlige seksualitets trængte vilkår i en verden befolket af kvinder (omklamrende, fortærende mødre).

Manden er kun til stede som offer (de hængte i træet) eller som narren – Harlekin, der står i billedets forgrund med sin tromme og lokker publikum til. Han er kunstnerens alter ego, den udenforstående, som viser tingenes tilstand frem. Den tragiske klovn, der græder bag sit maskespil.

Senest opdateret: 7.jul.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo