Highlights

Thomas Bang (1938-), Three Bag Hang - One Bag Lie, 1968

© Thomas Bang (1938-), Three Bag Hang - One Bag Lie, 1968.

I slutningen af 1960’erne droppede Thomas Bang maleriet og en lovende karriere som maler til fordel for arbejdet med skulpturen.

Thomas Bang boede i USA, hvor billedhuggere i disse år afsøgte mulighederne for en udvidelse af det klassiske skulpturbegreb.

De amerikanske billedhuggere
De forsøgte sig først og fremmest med nye materialer som erstatning for den klassiske marmor og bronze. Men de eksperimenterede også med nye, ofte opsplittede, organiseringer af massen, der ikke alene åbnede skulpturen, men også bragte den ned af soklen og ud i det rum, som deles med beskueren.

Forholdet mellem væggen og gulvet
Måske fordi Bang startede som maler, har han en særlig interesse for forholdet mellem væggen og gulvet. Ligesom denne skulptur har mange af hans objekter siden påpeget netop mødet mellem de to flader, der i deres sammenstød etablerer en rumlig dimension.

Det enkelte materiales potentiale

Thomas Bang har en udpræget sans for det enkelte materiales særlige æstetiske og fysiske potentiale. Her det netindsnørrede skumgummi, den grove snor og den bemalede kæps åbenlyse materialitet, men han arbejder desuden bevidst med de psykologiske og billedlige associationer, materialerne vækker hver især og i deres kombinationer.

Senest opdateret: 8.apr.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo