Highlights

Vilhelm Hammershøi (1864-1916), Amalienborg Plads, 1896

Vilhelm Hammershøi (1864-1916), Amalienborg Plads, 1896.

Blandt Hammershøis arkitekturbilleder er Amalienborg Plads det mest monumentale og storslåede. Fra sin position i Christian 8.s (1786-1848) palæ har Hammershøi malet udsigten mod Salys rytterstatue af Frederik 5. (1723-1766) og Christian 9.s (1818-1906) palæ, det nuværende regentpalæ.

Menneskeforladt arkitekturbillede

Den effektfulde lyssætning med kraftig belysning af soklen og rytteren fremhæver monumentet, så det ikke forsvinder i arkitekturens detaljerige facade. Som det er tilfældet her, er Hammershøis arkitekturbilleder som regel menneskeforladte. At motiverne er mennesketomme, udelukker ikke, at der kan være spor af menneskelig aktivitet, men med mobiliseringen af al sin suveræne tekniske og kompositoriske kunnen formår Hammershøi at beherske sine motiver i en sådan grad, at han synes at dræne dem for liv.

Tiden standses

Man får en fornemmelse af, at tiden ikke bare går uendeligt langsomt, men at det rent faktisk er lykkedes Hammershøi at standse tiden. Det er heller ikke det moderne storbyliv og de nye bygninger, Hammershøi maler. Derimod det gamle, 1700-tallets klassiske København med dets monumentale palæarkitektur.

Senest opdateret: 18.nov.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo