Hos konservatoren

Bevaringshistorier

Konservatorerne på SMK beskriver her i små, korte bevaringshistorier nogle hverdagseksempler på deres arbejde. Opgaverne spænder vidt, og historierne omfatter behandling af værker af meget forskellig karakter og tilstand.

Du kan blandt andet læse om restaurering af værker på papir, pergament, lærred, træ, gips, bronze, voks og plastik. De forskellige værker kommer typisk til konservatorens værksted i forbindelse med udstilling i eget hus, eller hvis værket skal lånes til en udstilling på et andet museum. Det kan også være som led i et større forskningsprojekt, eller hvis det på anden måde opdages, at et værk har skader og trænger til en kærlig hånd. Det kan være nedbrydningstegn i form af misfarvning, farvetab, revner, snavs, huller, deformeringer, eller at dele af værket er gået tabt.

Hvordan et værk skal behandles, vurderes individuelt i forhold til det enkelte værks art, nedbrydningsgrad samt karakter. Omfanget og valg af restaureringsproces er også i høj grad bestemt af værkets teknik. Der vil eksempelvis være stor forskel på behandlingen af et værk af oliemaling, vandfarve, blæk, kridt, trykfarve eller fotografi.

Gå på opdagelse i bevaringshistorierne

Fra rulle til væg – montering af kæmpe papirværk

Kunstværker i store formater imponerer med deres størrelse, men samtidig kan de også være en ekstra udfordring for konservatoren.

Læs om, hvordan værket Waves Over Graves af Ferdinand Ahm Krag kom fra rulle til væg


Maria Magdalenas svamp

Et portræt af Maria Magdalena har været i behandling. Værket var angrebet af svamp, hvilket er kompliceret at fjerne igen, da den infiltrerer sig i både det porøse farvelag og papiret.

Læs om, hvordan konservatorerne behandlede det svampeinficerede værk


Kortlægning af overfladen med 3D scanning

På SMK har vi afprøvet 3D-scanning til at dokumentere kunstværker og deres teknik og tilstand. Teknikken blev afprøvet på to TAL R-malerier fra SMK' samling.

Læs om 3D scanningen af Tal R's værker


SMK's rammesamling

SMK's rammesamling består af 7.300 rammer og de rummere mere historie og information, end de lige umiddelbart giver udtryk for. Rammesamlingen spæn­der vidt i forhold til bl.a. stiltype og dateringer.

Læs mere om SMK's rammesamling


En dygtig blomstermalers hemmeligheder

Under forberedelserne til udstillingen Blomster og Verdenssyn, som åbner på Statens Museum for Kunst i foråret 2013, blev to malerier af den tyske-hollandske blomstermaler Abraham Mignon (1640-1679) undersøgt ned til mindste detalje.

Læs mere om hvad de tekniske analyser kunne afsløre


Joakim Skovgaards mesterværk restaureres

I Christianskirken i Klaksvík på Færøerne hænger et af Joakim Skovsgaards mesterværker, Den store nadver, som altertavle. Det er netop nu ved at blive restaureret.

Læs om hvordan værket, som SMK har lånt ud til kirken, restaureres


Detaljerne om [detaljen]

I konservatorens værksted går vi altid tæt på, og i forbindelse med klargøring af værker til museets [detalje]udstilling, blev vi ikke kun belønnet med de fine detaljer i kunstværkerne men også fra deres indramninger.

Læs om hvad der sker, når gamle fine detaljer bevares


Et træsnit i bad - klargøring af et gammelt jagtselskab

I forbindelse med forberedelserne af værker til museets træsnitudstilling i 2012 kom mange forskellige tryk frem fra magasinernes gemmer og forbi konservatorernes værksted.

Læs mere om restaureringen af et 468 år gammelt træsnit


Et gitter af rødkridt - Matisse’s brug af kvadrering

I 2009 blev Henri Matisses værk Le Luxe II restaureret på SMK. I den forbindelse blev der foretaget en række maletekniske undersøgelser for at opnå en større viden om maleriets tilblivelse og Matisses maleteknik.

Læs om udforskningen af Matisses univers


Et hengemt mesterværk

Det lille tavlemaleri Madonna med Barnet har været gemt væk på magasiner i årtier på grund af gulnede fernislag, misfarvede retoucher og flere lag snavs.

Læs om værket der viste sig at være af overraskende høj kvalitet


© Succession H. Matisse/billedkunst.dk

Matisse - med rammen i fokus

I forbindelse med forberedelserne til den nye præsentation af museets franske samling fandt et af museets mesterværker af Henri Matisse vej forbi konserveringsværkstedet.

Læs om hvordan rammen stjal fokus fra Madame Matisse


Små portrætter - store problemer

En miniature, eller snarere en portrætdåse, anvendes som smykke eller ophænges til pynt i små kabinetter.

Læs historien om, hvordan nogle af de allermindste kunstværker bliver sikret for eftertiden



Christen Købke

Guldaldermaleren Christen Købkes skitser til det store maleri Parti af Østerbro i morgenbelysning har været bragt fra magasinerne og op på bevaringsafdelingen.

Læs om hvordan værkerne er blevet undersøgt og restaureret


Yvette Guilberts uønskede fregner

Den franske kabaretsanger og skuespiller, Yvette Guilbert, blev i 1894 fornemt portrætteret af maler og grafiker Henri de Toulouse-Lautrec i et album med 16 farvelitografier med tilhørende tekst.

Følg konservatorens arbejde med blegning af skæmmende pletter


Madonna i guld og ægtempera

Af og til skal museets værker en tur forbi konservatorværkstedet. Et af dem er Madonnaen malet af Cecco di Pietro. Maleriet er for nylig blevet restaureret af konservator Troels Filtenborg.

Læs Troels Filtenborg fortælle om sit arbejde


Udretning af Dronning Juliane Marie – et restaureringsforløb i billeder

Hvordan stryger konservatoren et bulet kunstværk uden af berøre farvelaget?

Følg forvandlingen af et særlig sårbart og deformeret pastelportræt


Andrea Mantegna's Kristus som den lidende frelser

Påskebudskabet om lidelse, genopstandelse og frelse er hovedtemaet i Kristus som den lidende frelser. Dets realisme, rumlige dybde og den levende smerte, vi ser i Kristi ansigt, var epokegørende for malerkunsten.

Læs om værket og zoom ind på dets mange fantastiske detaljer


Freddies afskallede fingre

Wilhelm Frederik Christian Freddie, 1909-1995, betragtes som den mest berømte surrealist i Danmark - en ægte enfant terrible. Hans værk Danserinde har nu været under kærlig behandling.

Læs om restaureringen af Freddies danserinde


Mestertegninger med selvdestruktivt blæk

Et af de store problemer af bevaringsmæssig karakter i Statens Museum for Kunsts samlinger er, at mange af de fineste udenlandske og danske tegninger er tegnet med en selvdestruktiv blæktype: jerngallusblæk.

Læs om blækken der både er selvdestruktiv og nedbrydende for papiret


Rubens rejseforberedelser

Korsbæringen, af Peter Paul Ruben, er i gang med at blive konserveret forud for besøget på en udstilling om Rubens i hans hjemland Belgien. I den nuværende tilstand er værket for skrøbeligt til at blive sendt på rejse.

Læs om hvordan værket klargøres til den store rejse


En fransk mestertegning

Papirkonservatorerne har foretaget en præventiv behandling og konservering af museets franske mestertegninger, så de også kan glæde fremtidens publikum og konservatorer.

Læs mere om en franske mestertegning, hvis farver var falmet


Et af L.A. Rings mesterværker

L.A. Rings maleri I høst har været udsat for lidt af hvert i løbet af dets cirka 120 årige historie. I forbindelse med udstillingen L.A. Ring. På kanten af verden kom værket under kærlig behandling.

Læs historien om hvordan hovedværket I høst blev klargjort


Ortolano. En altertavle af poppeltræ

Konservering er en kompliceret og ressourcekrævende proces. Altertavlen med den Hellige Margrethe er et godt eksempel herpå.

Læs malerikonservator Troels Filtenborg fortælle om arbejdet med bevaringen af værket


Pasteller, kul- og kridttegninger - et porøst forskningsprojekt

Vidste du, at en kridttegning ligner fløjl set i et mikroskop?

Læs om et forskningsprojekt, der skal være med til at sikre nogle af museets værker


I stræben mod ro og intimitet

Konservatoren støder ofte på maletekniske fænomener, der pirrer nysgerrigheden, og som ved nærmere undersøgelser bringer viden til forståelse af kunstnerens arbejde og belyser arbejdsprocessen.

Dyk ned i Hammershøis værk Kvindefigur set fra ryggen fra 1888

Senest opdateret: 11.jul.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo