Hos konservatoren

Fra rulle til væg – montering af kæmpe papirværk

Kunstværker i store formater imponerer med deres størrelse, men samtidig kan de også være en ekstra udfordring for konservatoren både i forhold til transport, emballering, restaurering, bevaring og montering.

Waves Over Graves, Ferdinand Ahm Krag

I 2012 erhvervede museet et stort flot papirværk af den danske kunstner Ferdinand Ahm Krag; ”Waves Over Graves” lavet i blandet teknik af grafit, acetonetryk, lak samt sort og rød tusch på lyst, kraftigt papir. Værket måler 223,3 x 239,6 cm og var rullet op i en løs rulle, da det ankom til museet. For at kunne opbevare og udstille værket forsvarligt, var museets konservatorer i samarbejde med museumsinspektørerne nødt til at finde en permanent monteringsløsning, der både kunne bruges i udstilling og på magasin. Men først skulle værket rettes ud.

Små skridt over tid

Papir, som har ligget rullet, tager hurtigt form og kan være problematisk at få rettet ud af sin sammenrullede facon. For at undgå at skabe uoprettelige knæk i papiret og eventuelle brud i farvelaget, er udretningsprocessen nødt til at foretages meget kontrolleret og i et (langsomt) tempo, der giver papirfibrer og farvelag ro til at vænne sig til deres nye retning og efterfølgende kunne holde den plane facon.

”Waves Over Graves” lå under besvær i en sandwich mellem tykt filt, silikonepapir, karton og træplader i 4 uger i klimastyrede omgivelser på omkring 60 % RF og 24° C. Herefter var værket tilpas udstrakt i egen form, til at monteringen kunne begynde.

Strimler og bikubepap

For at skabe bedst mulig støtte og sikkerhed for værket, blev det besluttet at montere det med hængsler i alle fire kanter på en solid bagplade. 38 strimler på hver 3 cm i bredden af asiatisk papir, Kozo (K-65), blev fordelt ligeligt langs kanterne af værket på bagsiden. Som klæbestof blev brugt en blanding af 50/50 % hvedestivelse og tylose 10.000 M (ca. 2 %).

Kunstværker i så store dimensioner på papir kræver en stærk, rigid bagkarton for at kunne holde værket plant og undgå deformeringsskader. Til ”Waves Over Graves” blev to store, hvide, syrefri plader af Honeycomb Panel fra Klug Conservation sammensat til formatet 225,3 x 241,6 x 1,3 cm. Pladerne har fra fabrikken en puzzle-facon i kanten beregnet til netop sammensætning. Sammenføjningen blev dertil forstærket med et bredt stykke bogbinderlærred klæbet med Evacon bogbinderlim.

Planering af værket

38 strittende strimler

Stærk letvægter

En såkaldte Honeycomb plade er et velegnet produkt til montering. Den består af en kerne med celle-struktur, hvor der på begge sider er lagt en papirbaseret overflade, der sikrer, at pladen er stiv. Hertil kommer, at pladens bikube-kerne indeholder en del luft, hvilket skaber et stærkt bearbejdningsvenligt materiale, der ikke vejer nær så meget som eksempelvis træ eller plast i samme format.

Kanten af Honeycomb pladen til ”Waves Over Graves” blev lukket med en 1200g/m2 syrefri kartonstrimmel pålimet med Evacon bogbinderlim. Derefter blev kanten af pladen yderligere forstærket med en kant af hvidt bogbinderlærred.

Præcise snit

Værket med sine 38 strittende strimler blev herefter lagt ovenpå den sammensatte Honeycomb plade, der blot er én cm større på alle leder end værket. På den måde kunne der foretages en præcis optegning af, hvor snittet til hver strimmel skulle skæres i pladen. Dernæst kunne K-65 strimlerne føres igennem pladen for til sidst blive hæftet på bagsiden med en blanding af 50/50 % hvedestivelse og tylose 10.000 M (ca. 2 % opl. i demineraliseret vand). Strimlerne var monteret omkring 1,5 cm inde på værkets bagside, hvilket i denne monteringsform giver frie kanter og dermed et flot udtryk, hvor værket virker svævende på det bærende underlag.

Nøjagtige snit

Strimlerne føres igennem til bagsiden

Aluminiumsstativ med fødder og løftestropper

Til ekstra afstivning af Honeycomb pladen blev der på bagsiden monteret en aluminiumsramme (30 x 30 mm) fra Rexroth Bosch Group. Rammen er klæbet på Honeycomb pladen med en stærk, fugthærdende montagelim, fri for opløsningsmidler og phtalater af typen Montage Ekstra 292 fra Dana Lim A/S. Aluminiumsrammen er monteret med justerbare ben, øjer til ophængning og løftestropper, så udover at styrke værket, giver aluminiumsrammen også mulighed for let og forsvarlig håndtering, udstilling samt magasinering af værket.

Til ekstra beskyttelse af værket på magasin byggede museets kunsthåndterer afslutningsvist en magasinramme af krydsfiner, hvori værket er fastgjort og dermed let kan flyttes uden at risikere, at værkets kanter og overflade bliver beskadiget. Under udstillingsbrug vil aluminiumrammens øskner bruges som ophæng, og støttebenene på rammen kan skrues op, så de ikke er synlige.

Forsiden i magasinramme

Bagsiden i magasinramme

Med denne monteringsform har værket fået maksimal støtte på gode og lette materialer, der både kan anvendes til magasinering og udstilling. Det er en optimal og fleksibel monteringsløsning, der minimerer et uundgåeligt slid på værket, når det skal transporteres rundt i huset til forskellige gøremål.

Skrevet af
Christian Balleby Jensen og Karen Esser
Konservator, kunst på papir
Bevaringsafdelingen

Senest opdateret: 26.aug.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo