Hos konservatoren

Monark i Madrid

I forbindelse med Chr. 7s forestående bryllup i 1760'erne blev der bestilt 12 næsten 3 meter høje regentportrætter til udsmykning af det såkaldte Potentatgemak, som var forrummet til Riddersalen på Christiansborg Slot. Portrætterne blev udført af 12 forskellige hofmalere i forskellige dele af Europa. Af de 12 malerier eksisterer i dag 7, som alle tilhører Statens Museum for Kunst. De resterende fem gik til i de store slotsbrande.

Tre af de syv overlevende portrætter. Først Carlos III af Spanien og derefter den franske Louis XV og den engelske George III.

Malerierne er imponerende. De blev malet på et tidspunkt, hvor enevælden var gældende i Europa og regenternes magtfulde position demonstreres i deres overdådige beklædning med royale attributter samt interiører med forgyldte møbler og kostbare tekstiler. De er malet samtidigt og giver et billede af Europas topledelse i midten af 1700-tallet, og det er spændende at kunne sammenligne, hvordan de forskellige kunstnere har arbejdet.

Men på trods af maleriernes værdi har de i mange år været utilgængelige for offentligheden, fordi de desværre er i en tilstand, der ikke tillader at de rejser eller udstilles. Malerierne har flænger og huller, opskallet farvelag og gamle reparationer, der er blevet misfarvede med årene. Og så er de fleste af dem dækket af gulnet fernis og snavs, så deres farver fremstår for mørke og for brune.

Detalje ved kongens skulder før konservering. Maleriet havde flere skader af denne type, hvor en del af farvelaget er gået tabt. Fernissen er blevet gulbrun, så den hvide hermelinskåbe ser snavset ud.

Detalje, hvor en del af den gulnede fernis er renset af. Efter rensning kan man igen se de oprindelige farver og kontraster i maleriet.

En konservering og restaurering af malerierne vil være et stort og meget tidskrævende projekt, som det ikke har været muligt at udføre for museets konservatorer. Men i de forgange måneder er ét af malerierne endelig blevet tilbageført til sit oprindelige udseende, nemlig portrættet af den spanske kong Carlos III malet af den tyske maler Anton Raphael Mengs i 1766-1767. Kongepaladset i Madrid har netop åbnet en udstilling om Carlos III, og i den forbindelse bad de om at låne det danske portræt, som er en ganske unik fremstilling af den spanske regnet. Da SMK desværre måtte sig nej til låneanmodningen på grund at maleriets dårlige stand, fandt det spanske museum midler til den gennemgribende behandling, og SMKs konservatorer gik straks i gang med det store arbejde. Resultatet er, at det pragtfulde maleri igen i levende, intense farver gengiver en af 1700-tallets Europas mest magtfulde personer i pragtrustning og hermelinskåbe.

Maleriet, som blev skabt til udsmykning af kongelige gemakker, kom for en periode tilbage i royale omgivelser på Palacio Real i Madrid. De er glade for muligheden for at kunne vise maleriet som en meget central del af udstillingen om Carlos III. Portrættet er det eneste, som fremstiller kongen i royalt antræk i fuld figur. Maleriet ses som forside på udstillingens katalog. Når udstillingen på det spanske kongeslot slutter med udgangen af marts 2017 kommer maleriet igen hjem til Danmark, og det skal fremover vises frem for gæsterne på SMK som et eksempel på 1700-tallets fremstilling af enevældens monarker i portrætkunsten.

Portrættet, som det præsenteres på Palacio Real i Madrid. Maleriet har fået en ny håndlavet guldramme, som understreger portrættets grandiose udtryk.

Senest opdateret: 22.mar.2017
Sideansvarlig: Webmaster