FAQ

Hvor lang tid kan papir være opbevaret i et for fugtigt miljø før, at der udvikler sig mug og skimmelsvamp? Hvordan kan man selv rense et maleri for snavs? Og hvor meget sollys kan oliemalerier egentlig tåle? Find alle svarene her.

Hos konservatoren

Papir | 26.jan.2015

Blyantsportræt i ramme

Jeg har fået lavet et stort portræt på syrefrit papir tegnet med blyant, og jeg kan se, at I anbefaler at sætte et sådant i passe partout ramme med glas. Hvad gør jeg, hvis jeg ikke ønsker glas foran billedet? Hvordan kan man undgå at stregen smitter af ved evt. berøring? Og hvad med smuds, støv og evt. fluelort?

Det er korrekt, at vi anbefaler at indramme tegninger med svagt / ubundet farvelag (eksempelvis grafit, pastel, kul) bag en eller anden form for beskyttende glas. Det gør vi af flere grunde, men primært fordi disse værktyper er særdeles sårbare overfør direkte berøring, og uden glas i rammen, er værket meget udsat. Tørre farvelag er derudover meget modtagelige for smuds, da farvepigmenterne ligger som et bakket terræn med kløfter og højder ovenpå det bærende underlag. Det gør at støv og andre forureningspartikler let ophobes på overfladen. En god indramning bag glas vil forhindre dette.

I ufikseret form, er disse værker umulige at ”støve af”, og dermed kan værket hurtigt miste sin friskhed og æstetiske udtryk, hvis det hænger ubeskyttet.

Fiksering af tegninger med tørt, porøst farvelag kan til en vis grad fæstne farven til underlaget, dvs. gøre tegningen mere hårdfør, men processen er bestemt ikke konsekvensfri. Den vil afstedkomme farvetoneændring samt et mere kompakt farvelag, hvilket uundgåeligt ændrer synsindtrykket og dermed kunstnerens hensigt.

Fiksering (konsolidering) af ubundet farvelag er ikke restaureringsmetode, vi benytter på museets tegninger. Vi arbejder omvendt på at optimere værkets montering, så den beskytter værket bedst mulig mod netop direkte berøring samt rystelser, som er de to mest skadende faktorer for værker med ubundet farvelag på papir.

Hvis din beslutning om ikke at anvende glas i rammen er for at undgå refleksion, kan jeg anbefale at du alternativt benytter et refleksionsfrit glas. Det beskytter samtidig mod de meget skadelige UV-stråler, der nedbryder papir og farvelag med synlig gulning og udblegning til følge.

Med venlig hilsen
Karen Esser
Konservator M. Sc, Kunst på papir

arrow Kommentarer (0)
 
Endnu ingen kommentarer
Skriv en kommentar
 


Senest opdateret: 22.mar.2017
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo