Spørg konservatoren

Vi deler gerne ud af vores viden og giver råd så vidt, det er muligt. Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at sende dem til web_@_smk.dk

Hos konservatoren

Maleri | 29.jul.2014

Æggehvidefernis

Jeg skriver noter til Anna og Michael Anchers breve, som udgives af Det Kongelige Bibliotek. I 1879 rejser MA til Kbh. med de oliemalerier, der skal på Charlottenborgudstillingen. Inden han afleverer dem, giver han dem æggehvide. Hvad er formålet med det?

En æggehvidefernis var en midlertidig fernis som man brugte på oliemalerier. Oliefarver er meget længe om at tørre (ved meget pastose farvelag kan det tage flere år) og maleriet kan ikke ferniseres med en harpiksfernis før det er tørt. Æggehvidefernissen blev derfor brugt, hvis maleriet ikke var fuldstændig tørt, men skulle se godt ud på en udstilling eller ved et muligt salg. Senere kunne kunstneren så fjerne fernissen med vand og påføre en harpiksbaseret fernis.

Eckersberg beskrev i sine dagbøger, hvordan han i marts 1827 ferniserede et maleri midlertidigt med æggehvide og vaskede det af igen en måned senere (Villadsen, V. ”C.W. Eckersbergs dagbøger, 1810-1837”, København: Nyt Nordisk Forlag, 2009, s. 243 og s. 250).

Praksissen med at fernisere med æggehvide er også omtalt i et dansk magasin for kunstnere og håndværkere (URSIN, G. F. & HUMMEL, C. G. 1838. Om anvendelsen af fernisserne. Nyt Magazin for Kunstnere og Haandværkere, 2, s. 246-256) og i Bouviers instruktionsbog for malere (BOUVIERS, M. B. L. 1838. Volständige anweisung zur Oehlmalerei für Künstler und Kunstfreunde, Halle, Schwetschke und Sohn). I denne senere engelske udgave, der findes online, kan man finde en fin beskrivelse af praksis på side 281


Med venlig hilsen
Cecil Krarup Andersen
Malerikonservator, PhD

arrow Kommentarer (0)
 
Endnu ingen kommentarer
Skriv en kommentar
 


Senest opdateret: 12.dec.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo