Spørg konservatoren

Vi deler gerne ud af vores viden og giver råd så vidt, det er muligt. Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at sende dem til web_@_smk.dk

Hos konservatoren

Maleri | 29.jul.2014

Optimale forhold for malerier

Hvad er de bedste forhold for malerier i forhold til lys, fugt og temperatur?

Det er altid bedst at undgå direkte sollys på malerier. Man kan beskytte sine malerier fra direkte sollys, f.eks. ved at trække gardiner for midt på dagen, det er også vigtigt at være opmærksom på, at det er indholdet af UV stråler, som er de mest skadelige. Derfor kan det gøre en stor forskel, at fjerne alt UV fra lyset i stuen hvor malerierne skal hænge. Man kan købe UV film, som kan sættes direkte på indersiden af vinduer. Der er mange museer som bruger den slags film, og hvis det er påføres på den rigtig måde, er det næsten usynligt. Forhandlere af UV film kan findes på internettet. På SMK, sætter vi ofte særligt glas (kaldes ofte museumsglas eller lamineret glas) i maleriernes rammer, som filtrerer UV strålerne fra. Det er fhv. dyrt, men det er en god løsning.

Som regel kan oliemalerier tåle lidt mere lys/højere lux-værdier end kunst på papir, men sollys kan stadig være meget skadeligt for dem. På grund af dagslyset og dets indhold af UV stråler, kan mange pigmenter i oliemalerier blive bleget. Disse ændringer er ikke reversible. Nedbrydning, forårsaget af lys, akkumuleres – det er derfor at SMKs værker på papir kun kan hænge i salene i en relativ kort periode, før de bliver udskiftet med andre værker. Gode retningslinjer for lys på oliemalerier, er: max 150 ± 50 lux (UV lys, mindre end 10 μW/lumen), årlig lys grænseværdi: 650 kilolux timer.

Med hensyn til temperatur, er det bedst, at der ikke bliver for varmt i rummet, men heller ikke under ca. 10°C. På vores værksted har vi ca. 20°C fordi man også skal tænke på komforttemperatur for mennesker. En tommelfingerregel er at hastigheden for nedbrydningsprocesser fordobles når man hæver temperaturen 10°C. Kommer man derimod for langt ned i temperatur, risikerer man derimod at materialerne bliver sprøde og stive og dermed mere udsatte for revnedannelser m.m. Dette gælder især for akrylmalerier, men da det kan være svært at vurdere om et maleri er malet med den ene eller den anden type farver og grundering, er det ofte bedst at være på den sikre side.

Relativ fugtighed (RF) kan være vanskellig at styre i et privat hjem, men de generelle regler er følgende. Som hovedregel vil det være sikkert at have 40-60% RF i rummet (+/- en gråzone på ca. 7%), men der findes enkelte undtagelser fra denne regel. Det kan for eksempel være, hvis der er benyttet farve med et højt indhold af zink eller hvis maleriet er dubleret (forstærket fra bagsiden) med en lim-klisterblanding og et lærred. I disse tilfælde er 45-55% sikrest. Hvis man er i tvivl kan der altid søges hjælp og rådgivning hos en faguddannet konservator. Listen over værksteder der er godkendt af Nordisk Konservatorforbund findes her

Om vinteren har vi i Danmark typisk meget lav fugtighed inden døre, hvilket kan resultere i udtørringsskader. Her kan det hjælpe at undgå at varme for meget op, da den relative fugtighed falder, jo mere I varmer op. Tilsvarende er det ofte ret fugtigt om sommeren og her kan affugtning være en mulighed. Hvis I kommer over 70% RF kan I risikere mikrobiel vækst (svampe, bakterier m.m.). Mikroorganismer kan bl.a. have ret stærke farver, og kan dermed ødelægge motivet på et maleri.

Eftersom ydermure kan være koldere end resten af rummet, er det bedst at hænge værker sådan, at der kan komme luftcirkulation bag dem. Dette kan fx gøres ved at sætte en klods af kork bag malerierne for neden i begge hjørner. Konservatorer sætter desuden altid en plade bag på lærredsmalerier, således at lærredet er beskyttet mod fugt fra væggen. Det kan I også få jeres lokale konservator til at gøre. Undgå helst at hænge jeres malerier lige over eller for tæt på varmekilder og udluftningskanaler og vær opmærksomme på, om der er rørføringer i rummet, der kan indebære en fare for vandskader.


Med venlig hilsen
Cecil Krarup Andersen
Malerikonservator, PhD

arrow Kommentarer (0)
 
Endnu ingen kommentarer
Skriv en kommentar
 


Senest opdateret: 15.okt.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo