Hos konservatoren

Spørg konservatoren

Du kan stille konservatoren et spørgsmål ved at udfylde felterne nedenfor. Dit spørgsmål vil blive besvaret så hurtigt som muligt.
*Hverken dit navn eller email kommer til at fremgå af hjemmesiden.

Maleri | 29.apr.2013

Rensning af oliemalerier på masonit

Jeg har fået to billeder af Aksel Jensen, det ene malet m. oliemaling på hård masonit, det andet malet direkte på et stykke træ. De har hængt flere år i uopvarmet lade/værksted og er godt støvede/ beskidte. Hvordan renser jeg dem bedst?

Uanset hvor man har sine malerier hængende, om det er i en stue eller på et værksted som i dit tilfælde, så vil støv, insekt efterladenskaber, partikelforurening, afdampning af kemikalier fra omgivelserne, langsomt lægge sig på rummets overflader og det gælder naturligvis også de malerioverflader, der befinder sig i rummet. En afrensning af et støvet og snavset maleri, der gennem tiden er blevet gråt og kedeligt, kan igen frembringe farvelagets oprindelige kontraster og glans.

Jeg ville ønske, at jeg kunne give dig et enkelt bud på, hvordan du renser dine 2 malerier, efter at de i flere år har stået hengemt i en støvet lade/værksted. Men det er altså ikke helt så nemt endda. At vælge det rette rensemiddel kombineret med den rette metode, afhænger af maleriernes karakter, materialernes sammensætning og ikke mindst skal man vide lidt om hvad overfladesnavset består af.

Du oplyser at begge malerier er malet med oliefarve og at det bærende underlag på det ene er masonit og på det andet, er et stykke træ. Men også andre oplysninger er væsentlige for at opnå et succesfuldt resultat af en rensning.

Er farvelagets vedhæftning til underlaget stabilt nok til at man kan rense på det, uden at det falder af.

Er der tilstrækkelig med bindemiddel i farven, til at denne ikke smitter af ved rensning.

For at finde den rette rensemetode skal man også vide lidt om farvelaget opbygning. Er det malet ”fladt” eller malet med ”struktur” eller en kombination af begge dele.

Undervejs må man også være opmærksom på at undersøge, hvordan det bærende underlag tåler diverse rensevæsker.

Nogle kunstnere har valgt at afslutte deres malerier med et lag fernis for at mætte farvelaget og dermed opnå en ensartet overfladeglans. Tilstedeværelsen af en ferniseret overflade spiller også ind, når man skal vælge sit rensemiddel, fordi man kan risikere at ”blænde” eller ”mattere” overfladen, hvis den ikke tåler fugt.

Som beskrevet er der en lang række hensyn man skal tage for at opnå det bedste resultat og vi anbefaler ikke at man kaster sig ud i en rensning på egen hånd. Risikoen for at forårsage betydelig skade på farvelage med et forkert rensemiddel eller en forkert metode er nærværende, hvis man ikke er professionel. Der findes regionale konserveringsværksteder over hele landet. Oplysninger om konservatorer kan bl.a. findes på Nordisk Konservatorforbunds hjemmeside: www.nkf-dk.dk/links/konserveringsvrksteder

Trods din iver for at kaste dig ud i opgaven på egen hånd, håber at du kan stille dig tilfreds med ovenstående svar.

Venlig hilsen
Karen-Marie Henriksen
Konserveringstekniker på maleri

arrow Kommentarer (0)
 
Endnu ingen kommentarer
Skriv en kommentar
 


Senest opdateret: 7.jul.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo