Mit spor gennem kunsthistorier

  • Willumsens særprægede, monumentale stil med intense farver og blændende lys gjorde ham til en omdiskuteret figur i samtiden

    J.F. Willumsen 1863-1958

    Willumsens særprægede, monumentale stil med intense farver og blændende lys gjorde ham til en omdiskuteret figur i samtiden

    Opgør med Akademiet

    • Da Willumsen som 18-årig besluttede sig for at blive kunstner, søgte han optagelse på Kunstakademiet... Læs mere

    J.F. Willumsen, <em>Selvportræt foran trævæg i 'Friheden'</em>, 1893, fotografi, 17,9 x 13 cm, <link http://www.jfwillumsensmuseum.dk/>J.F. Willumsens Museum, Frederikssund</link> © J.F. Willumsen/billedkunst.dk

    J.F. Willumsen, Selvportræt foran trævæg i 'Friheden', 1893, fotografi, 17,9 x 13 cm, J.F. Willumsens Museum, Frederikssund © J.F. Willumsen/billedkunst.dk

    Forstør
    J.F. Willumsen, <em>Selvportræt</em>, 1885, olie på lærred, 41 x 34 cm, <link http://www.jfwillumsensmuseum.dk/>J.F. Willumsens Museum, Frederikssund</link> © J.F. Willumsen/billedkunst.dk<link http://www.jfwillumsensmuseum.dk/></link>

    J.F. Willumsen, Selvportræt, 1885, olie på lærred, 41 x 34 cm, J.F. Willumsens Museum, Frederikssund © J.F. Willumsen/billedkunst.dk

    Forstør
    J.F. Willumsen, <em>Fransk vaskeri</em>, 1889, olie på lærred, 105 x 133,5 cm, <link http://www.konstmuseum.goteborg.se/>Göteborgs Konstmuseum</link> © J.F. Willumsen/billedkunst.dk og fotograf Lars Noord

    J.F. Willumsen, Fransk vaskeri, 1889, olie på lærred, 105 x 133,5 cm, Göteborgs Konstmuseum © J.F. Willumsen/billedkunst.dk og fotograf Lars Noord

    Forstør

    Ungdommens kontroversielle hovedværker

    • Den unge Willumsens sociale engagement og kunstneriske ambitionsniveau kulminerede i maleriet Konges... Læs mere

    J.F. Willumsen, <em>Kongesønnens bryllup</em>, 1888 og 1949, olie på lærred, 162 x 370 cm, <link http://www.jfwillumsensmuseum.dk/>J.F. Willumsens Museum, Frederikssund</link> © J.F. Willumsen/billedkunst.dk

    J.F. Willumsen, Kongesønnens bryllup, 1888 og 1949, olie på lærred, 162 x 370 cm, J.F. Willumsens Museum, Frederikssund © J.F. Willumsen/billedkunst.dk

    Forstør
    J.F. Willumsen, <em>Frugtbarhed</em>, 1891, stregætsning, akvatinte og roulette, 247 x 342 mm, KKS13933, SMK © J.F. Willumsen/billedkunst.dk

    J.F. Willumsen, Frugtbarhed, 1891, stregætsning, akvatinte og roulette, 247 x 342 mm, KKS13933, SMK © J.F. Willumsen/billedkunst.dk

    Forstør

    Fingeren på den franske puls

    • Fra slutningen af 1880’erne og et godt stykke ind i 1890’erne var Willumsen i tæt berøring med den t... Læs mere

    J.F. Willumsen, <em>Type på en bretagnekone</em>, 1890, olie på lærred, 64 x 57,5 cm, <link http://www.jfwillumsensmuseum.dk/>J.F. Willumsens Museum, Frederikssund © J.F. Willumsen/billedkunst.dk</link>

    J.F. Willumsen, Type på en bretagnekone, 1890, olie på lærred, 64 x 57,5 cm, J.F. Willumsens Museum, Frederikssund © J.F. Willumsen/billedkunst.dk

    Forstør
    Paul Gauguin, <em>La Luxure</em>, ca. 1890, painted wood, 70 x 14,7 x 11,8 cm, <link http://www.jfwillumsensmuseum.dk/>J.F. Willumsens Museum, Frederikssund</link>

    Paul Gauguin, La Luxure, ca. 1890, painted wood, 70 x 14,7 x 11,8 cm, J.F. Willumsens Museum, Frederikssund

    Forstør

    Juliette og Edith

    • 1890’erne tilbragte Willumsen sammen med sin første hustru Juliette Meyer, der var billedhugger og d... Læs mere

    <em>J.F. Willumsen med sin hustru Juliette, sønnen Jan og svigerforældrene Olga og H.C. Meyer i atelieret i Paris, 11 Rue des Fourneaux</em>, 1894, fotografi, 12,9 x 17,8 cm, <link http://www.jfwillumsensmuseum.dk/>J.F. Willumsens Museum, Frederikssund</link> © J.F. Willumsen/billedkunst.dk

    J.F. Willumsen med sin hustru Juliette, sønnen Jan og svigerforældrene Olga og H.C. Meyer i atelieret i Paris, 11 Rue des Fourneaux, 1894, fotografi, 12,9 x 17,8 cm, J.F. Willumsens Museum, Frederikssund © J.F. Willumsen/billedkunst.dk

    Forstør
    Paul Gauguin, <em>Karikaturportætter af J.F. Willumsen og Juliette Willumsen</em>, 1890, <link http://www.jfwillumsensmuseum.dk/>J.F. Willumsens Museum, Frederikssund</link>

    Paul Gauguin, Karikaturportætter af J.F. Willumsen og Juliette Willumsen, 1890, J.F. Willumsens Museum, Frederikssund

    Forstør
    J.F. Willumsen, <em>Familievasen. Faderen, moderen og deres nyfødte barn</em>, 1891, lertøj dekoreret med indfarvede blyglasurer, 42 x 51,2 x 25 cm, <link http://kunstindustrimuseet.dk/>Kunstindustrimuseet, København</link> © J.F. Willumsen/billedkunst.dk og fotograf Pernille Klemp<link http://kunstindustrimuseet.dk/><br /></link>

    J.F. Willumsen, Familievasen. Faderen, moderen og deres nyfødte barn, 1891, lertøj dekoreret med indfarvede blyglasurer, 42 x 51,2 x 25 cm, Kunstindustrimuseet, København © J.F. Willumsen/billedkunst.dk og fotograf Pernille Klemp

    Forstør
    J.F. Willumsen, <em>Selvportræt på sengen i lejligheden i Børsgade</em>, 1899/1900, aftryk på glasplade, 13 x 17,3 cm, <link http://www.jfwillumsensmuseum.dk/>J.F. Willumsens Museum, Frederikssund</link> © J.F. Willumsen/billedkunst.dk

    J.F. Willumsen, Selvportræt på sengen i lejligheden i Børsgade, 1899/1900, aftryk på glasplade, 13 x 17,3 cm, J.F. Willumsens Museum, Frederikssund © J.F. Willumsen/billedkunst.dk

    Forstør

    Nye perspektiver

    • Det nyforelskede par tog i foråret 1902 på rejse til de schweiziske Alper. Her lavede Willumsen en l... Læs mere

    J.F. Willumsen, <em>Portræt af Edith Willumsen, siddende i halvfigur</em>, 1904, fotografi, 11,6 x 10,6 cm, <link http://www.jfwillumsensmuseum.dk/>J.F. Willumsens Museum, Frederikssund</link> © J.F. Willumsen/billedkunst.dk

    J.F. Willumsen, Portræt af Edith Willumsen, siddende i halvfigur, 1904, fotografi, 11,6 x 10,6 cm, J.F. Willumsens Museum, Frederikssund © J.F. Willumsen/billedkunst.dk

    Forstør
    J.F. Willumsen, <em>Edith læser sin morgenavis</em>, 26-08-1906, pen og brunt blæk på gulligt papir, 200 x 127 mm, KKS1969-77, SMK © J.F. Willumsen/billedkunst.dk

    J.F. Willumsen, Edith læser sin morgenavis, 26-08-1906, pen og brunt blæk på gulligt papir, 200 x 127 mm, KKS1969-77, SMK © J.F. Willumsen/billedkunst.dk

    Forstør
    J.F. Willumsen, <em>Aftensuppen</em>, 1918, olie på lærred, 160 x 231 cm, <link http://www.jfwillumsensmuseum.dk/>J.F. Willumsens Museum, Frederikssund</link> © J.F. Willumsen/billedkunst.dk

    J.F. Willumsen, Aftensuppen, 1918, olie på lærred, 160 x 231 cm, J.F. Willumsens Museum, Frederikssund © J.F. Willumsen/billedkunst.dk

    Forstør
    J.F. Willumsen, <em>Portræt af Edith Willumsen</em>, 1914, litografi, 728 x 518 mm, KKS9276, SMK © J.F. Willumsen/billedkunst.dk

    J.F. Willumsen, Portræt af Edith Willumsen, 1914, litografi, 728 x 518 mm, KKS9276, SMK © J.F. Willumsen/billedkunst.dk

    Forstør
    J.F. Willumsen, <em>Hustruen Edith omgivet af døtrene Gersemi (t.v.) og Anse (t.h.)</em>, ca. 1917/1918, fotografi, 8,1 x 10,6 cm, <link http://www.jfwillumsensmuseum.dk/>J.F. Willumsens Museum, Frederikssund</link> © J.F. Willumsen/billedkunst.dk

    J.F. Willumsen, Hustruen Edith omgivet af døtrene Gersemi (t.v.) og Anse (t.h.), ca. 1917/1918, fotografi, 8,1 x 10,6 cm, J.F. Willumsens Museum, Frederikssund © J.F. Willumsen/billedkunst.dk

    Forstør

    Iscenesættelse af en kunstnermyte

    • Myten om den geniale, men miskendte kunstner er velkendt. Willumsen inkarnerede myten. Han nærede st... Læs mere

    J.F. Willumsen, <em>Selvportræt i malerkittel i lejligheden i Børsgade</em>, 1899, fotografi, 17 x 12 cm, <link http://www.jfwillumsensmuseum.dk/>J.F. Willumsens Museum, Frederikssund</link> © J.F. Willumsen/billedkunst.dk

    J.F. Willumsen, Selvportræt i malerkittel i lejligheden i Børsgade, 1899, fotografi, 17 x 12 cm, J.F. Willumsens Museum, Frederikssund © J.F. Willumsen/billedkunst.dk

    Forstør
    J.F. Willumsen, <em>Selvportræt</em>, 1937, fotografi, 22,8 x 16,9 cm, <link http://www.jfwillumsensmuseum.dk/>J.F. Willumsens Museum, Frederikssund</link> © J.F. Willumsen/billedkunst.dk

    J.F. Willumsen, Selvportræt, 1937, fotografi, 22,8 x 16,9 cm, J.F. Willumsens Museum, Frederikssund © J.F. Willumsen/billedkunst.dk

    Forstør
    J.F. Willumsen, <em>Himmelgåden, tredje billede af serien Tizian døende</em>, 1938, olie på lærred, 220 x 300 cm, <link http://www.jfwillumsensmuseum.dk/>J.F. Willumsens Museum, Frederikssund</link> © J.F. Willumsen/billedkunst.dk

    J.F. Willumsen, Himmelgåden, tredje billede af serien Tizian døende, 1938, olie på lærred, 220 x 300 cm, J.F. Willumsens Museum, Frederikssund © J.F. Willumsen/billedkunst.dk

    Forstør

    Generalens prøver

    • Willumsen er kendt for sine helt usædvanligt grundige arbejdsmetoder. Han var stærkt utilfreds med, ... Læs mere

    Ukendt fotograf, <em>J.F. Willumsen maler på Skagens Strand</em>, 1906 eller 1909, <link http://www.jfwillumsensmuseum.dk/>J.F. Willumsens Museum, Frederikssund</link>

    Ukendt fotograf, J.F. Willumsen maler på Skagens Strand, 1906 eller 1909, J.F. Willumsens Museum, Frederikssund

    Forstør
    J.F. Willumsen, <em>Strandbred. Mand med trillebør på stranden. </em>Forstudie til<em> Sol og Ungdom. </em>Beskrivelse af lys og farver, ca. 1909, pen og blæk, 196 x 128 mm, KKS1958-97/7, SMK © J.F. Willumsen/billedkunst.dk

    J.F. Willumsen, Strandbred. Mand med trillebør på stranden. Forstudie til Sol og Ungdom. Beskrivelse af lys og farver, ca. 1909, pen og blæk, 196 x 128 mm, KKS1958-97/7, SMK © J.F. Willumsen/billedkunst.dk

    Forstør
    J.F. Willumsen, <em>To badende børn</em>, 1910, pen og blæk, 196 x 128 mm, KKS1958-97/3, SMK © J.F. Willumsen/billedkunst.dk

    J.F. Willumsen, To badende børn, 1910, pen og blæk, 196 x 128 mm, KKS1958-97/3, SMK © J.F. Willumsen/billedkunst.dk

    Forstør
    J.F. Willumsen, <em>Seks løbende drenge på stranden ved Amalfi</em>, 1902, fotografi med blyant, 11,4 x 16,6 cm, <link http://www.jfwillumsensmuseum.dk/>J.F. Willumsens Museum, Frederikssund</link> © J.F. Willumsen/billedkunst.dk

    J.F. Willumsen, Seks løbende drenge på stranden ved Amalfi, 1902, fotografi med blyant, 11,4 x 16,6 cm, J.F. Willumsens Museum, Frederikssund © J.F. Willumsen/billedkunst.dk

    Forstør
    J.F. Willumsen, <em>Badende børn på Skagens strand</em> (generalprøve til <em>Sol og ungdom</em>), 1909, olie på lærred, 26 x 425 cm, deponeret af Skagens Museum på <link http://www.jfwillumsensmuseum.dk/>J.F. Willumsens Museum, Frederikssund</link> © J.F. Willumsen/billedkunst.dk

    J.F. Willumsen, Badende børn på Skagens strand (generalprøve til Sol og ungdom), 1909, olie på lærred, 26 x 425 cm, deponeret af Skagens Museum på J.F. Willumsens Museum, Frederikssund © J.F. Willumsen/billedkunst.dk

    Forstør

    Sære alderdomsværker

    • Willumsens kunstneriske løbebane startede med skandale over hans eksperimenterende værker – fx rader... Læs mere

    J.F. Willumsen, <em>Palazzo Balbi ved Canal Grande. Venedig. Nat</em>, 1930, olie på lærred, 93 x 72 cm, <link http://www.jfwillumsensmuseum.dk/>J.F. Willumsens Museum, Frederikssund</link> © J.F. Willumsen/billedkunst.dk

    J.F. Willumsen, Palazzo Balbi ved Canal Grande. Venedig. Nat, 1930, olie på lærred, 93 x 72 cm, J.F. Willumsens Museum, Frederikssund © J.F. Willumsen/billedkunst.dk

    Forstør
    J.F. Willumsen, <em>Solopgang over bjerg</em>, 1936, olie på lærred, 126 x 150,5 cm, <link http://www.jfwillumsensmuseum.dk/>J.F. Willumsens Museum, Frederikssund</link> © J.F. Willumsen/billedkunst.dk

    © J.F. Willumsen, Solopgang over bjerg, 1936, olie på lærred, 126 x 150,5 cm, J.F. Willumsens Museum, Frederikssund © J.F. Willumsen/billedkunst.dk

    Forstør
    J.F. Willumsen, <em>Café de Provence</em>, 1943, olie på lærred, 83 x 106 cm, <link http://www.jfwillumsensmuseum.dk/>J.F. Willumsens Museum, Frederikssund</link> © J.F. Willumsen/billedkunst.dk

    J.F. Willumsen, Café de Provence, 1943, olie på lærred, 83 x 106 cm, J.F. Willumsens Museum, Frederikssund © J.F. Willumsen/billedkunst.dk

    Forstør

    En ny muse og et nyt museum

    • Den sene periode er også stærkt præget af Willumsens tredje kvinde i livet, den 37 år yngre franske ... Læs mere

    J.F. Willumsen, <em>Michelle Bourret danser Harlekin</em>, ca. 1934-35, fotografi, 22,7 x 16,3 cm, <link http://www.jfwillumsensmuseum.dk/>J.F. Willumsens Museum, Frederikssund</link> © J.F. Willumsen/billedkunst.dk

    J.F. Willumsen, Michelle Bourret danser Harlekin, ca. 1934-35, fotografi, 22,7 x 16,3 cm, J.F. Willumsens Museum, Frederikssund © J.F. Willumsen/billedkunst.dk

    Forstør
    J.F. Willumsen, <em>Michelle Bourret danser Harlekin</em>, 1934, olie på lærred, 190 x 141 cm, <link http://www.jfwillumsensmuseum.dk/>J.F. Willumsens Museum, Frederikssund</link> © J.F. Willumsen/billedkunst.dk

    J.F. Willumsen, Michelle Bourret danser Harlekin, 1934, olie på lærred, 190 x 141 cm, J.F. Willumsens Museum, Frederikssund © J.F. Willumsen/billedkunst.dk

    Forstør
    Michelle Bourret og J.F. Willumsen, <em>Den gamle maler og hans muse</em>, 1947, olie på lærred malet med zinkhvidt, 183 x 162 cm, <link http://www.jfwillumsensmuseum.dk/>J.F. Willumsens Museum, Frederikssund</link> © J.F. Willumsen/billedkunst.dk

    Michelle Bourret og J.F. Willumsen, Den gamle maler og hans muse, 1947, olie på lærred malet med zinkhvidt, 183 x 162 cm, J.F. Willumsens Museum, Frederikssund © J.F. Willumsen/billedkunst.dk

    Forstør
    J.F. Willumsen, <em>Selvportræt foran 'Gamle Samling' i hjemmet i Nice</em>, 1932, fotografi, 17 x 12,9 cm <link http://www.jfwillumsensmuseum.dk/>J.F. Willumsens Museum, Frederikssund</link> © J.F. Willumsen/billedkunst.dk

    © J.F. Willumsen, Selvportræt foran 'Gamle Samling' i hjemmet i Nice, 1932, fotografi, 17 x 12,9 cm J.F. Willumsens Museum, Frederikssund © J.F. Willumsen/billedkunst.dk

    Forstør

    Inspirationskilder og netværk

    • Willumsens absolutte kunstneriske forbillede var 1500-talsmaleren El Greco, som han skrev et tobinds... Læs mere

    El Greco, <em>Hyrdernes tilbedelse</em>, 1567-69, tempera og olie på træ, 63,5 x 76 cm, <link http://www.jfwillumsensmuseum.dk/index.php?id=21>'Gamle Samling', J.F. Willumsens Museum, Frederikssund</link>

    El Greco, Hyrdernes tilbedelse, 1567-69, tempera og olie på træ, 63,5 x 76 cm, 'Gamle Samling', J.F. Willumsens Museum, Frederikssund

    Forstør
    Adolphe Monticelli, <em>Mefistofeles</em>, ca. 1870-80, olie på mahogniplade, 37 x 18 cm, <link http://www.jfwillumsensmuseum.dk/index.php?id=21>'Gamle Samling', J.F. Willumsens Museum, Frederikssund</link>

    Adolphe Monticelli, Mefistofeles, ca. 1870-80, olie på mahogniplade, 37 x 18 cm, 'Gamle Samling', J.F. Willumsens Museum, Frederikssund

    Forstør
    J.F. Willumsen, <em>Familien Carl Nielsen</em>, 1896, fotografi, 16,6 x 22,6 cm, <link http://www.kb.dk/da/index.html>Det Kongelige Bibliotek, København</link> © J.F. Willumsen/billedkunst.dk

    J.F. Willumsen, Familien Carl Nielsen, 1896, fotografi, 16,6 x 22,6 cm, Det Kongelige Bibliotek, København © J.F. Willumsen/billedkunst.dk

    Forstør

    Vidste du at

    • Willumsen har hele to museer tilegnet sit navn: J.F. Willumsens Museum i Frederikssund, som han selv... Læs mere

    Michelle Bourret, <em>Det såkaldte museum i 42, Rue de Ponchettes, Nice</em>, 1933, olie på lærred 85,5 x 65,5 cm, <link http://www.jfwillumsensmuseum.dk/>J.F. Willumsens Museum, Frederikssund</link> © Michelle Bourret/billedkunst.dk

    Michelle Bourret, Det såkaldte museum i 42, Rue de Ponchettes, Nice, 1933, olie på lærred 85,5 x 65,5 cm, J.F. Willumsens Museum, Frederikssund © Michelle Bourret/billedkunst.dk

    Forstør

    Willumsen med egne ord

    J.F. Willumsen, <em>Tizian døende</em>, første billede af serien <em>Tizian døende</em>, 1935, olie på lærred, 300 x 250 cm, <link http://www.jfwillumsensmuseum.dk/>J.F. Willumsens Museum, Frederikssund</link> © J.F. Willumsen/billedkunst.dk

    J.F. Willumsen, Tizian døende, første billede af serien Tizian døende, 1935, olie på lærred, 300 x 250 cm, J.F. Willumsens Museum, Frederikssund © J.F. Willumsen/billedkunst.dk

    Forstør

    Sagt om Willumsen

    • Kritiker i Aftenbladet om Willumsens skandaleombruste radering Frugtbarhed, 1891 Læs mere

    J.F. Willumsen, <em>Også et selvportræt</em>, 1916, stregætsning, ætstone og kludetryk, 238 x 197 mm, KKS13088, SMK © J.F. Willumsen/billedkunst.dk

    J.F. Willumsen, Også et selvportræt, 1916, stregætsning, ætstone og kludetryk, 238 x 197 mm, KKS13088, SMK © J.F. Willumsen/billedkunst.dk

    Forstør
    Træk i billedbåndet
    Willumsens særprægede, monumentale stil med intense farver og blændende lys gjorde ham til en omdiskuteret figur i samtiden

    Kort om Willumsen

    • En sand multikunstner: Maler, grafiker, billedhugger, kunsthåndværker, arkitekt, fotograf, kunstsamler, kunsthistoriker og -skribent
    • Produktionen spænder over 1880’erne til 1950’erne, fra realisme over symbolisme og skønvirke til vitalisme og ekspressionisme. Samtidig har han sin helt egen stil
    • Willumsens stil er kendetegnet ved intense, kontrastfyldte farver og lys, og hans værker omhandler ofte universelle temaer og vilkår i menneskelivet
    • Tre kvinder fik afgørende indflydelse på Willumsens liv og kunst. Han var gift to gange, og levede fra 1930 til sin død sammen med en tredje kvinde. Alle tre var selv kunstnere
    • Willumsen havde et ambivalent forhold til fædrelandet Danmark, hvor han aldrig rigtig følte sig anerkendt
    • Han arbejdede ihærdigt for et museum i sit eget navn, men forslaget mødte modstand. Først i 1957 blev et museum opført i Frederikssund, hvor det ligger i dag
    • I dag regnes Willumsen som en dybt original og helt enestående figur i dansk kunsthistorie

    Opgør med Akademiet

    Af: Merete Sanderhoff  |  3 billeder

    Da Willumsen som 18-årig besluttede sig for at blive kunstner, søgte han optagelse på Kunstakademiet i København. Men fire år senere, i 1885, forlod han det uden en færdiggjort uddannelse. Ligesom mange andre unge kunstnere var han utilfreds med den rigide undervisningsmåde og manglen på kunstnerisk udfordring og nytænkning. I stedet søgte han tidens frie kunstneriske miljøer omkring Kunstnernes Frie Studieskoler. Han gjorde nogle forsøg udi tidens socialrealistiske stil, fik flere billeder vist på Charlottenborgs forårsudstilling og blev rost for at skildre fattige og arbejdere med stor ærlighed.

    Ungdommens kontroversielle hovedværker

    Af: Merete Sanderhoff  |  2 billeder

    Den unge Willumsens sociale engagement og kunstneriske ambitionsniveau kulminerede i maleriet Kongesønnens bryllup, der skildrede samfundets underklasse i skarp kontrast til de riges strålende overflod. Til Willumsens store skuffelse blev værket afvist af Charlottenborg, og karakteristisk for hans temperament sendte han aldrig igen et værk dér ind! Det var også en afgørende faktor for, at han i 1891 blev en af medstifterne af Den Frie Udstilling, alternativet til Akademiets censurerede udstillinger på Charlottenborg. Han var færdig med Charlottenborg, men ikke med Kongesønnens bryllup. – det stod for ham som en udfordring han ikke havde formået at løfte. Mange år senere vendte han tilbage til åstedet og bearbejdede sit ungdomsværk – nu i en radikalt anderledes stil.

    Samme år som Den Frie blev oprettet, skabte Willumsen første gang skandale i dansk kunstliv med nogle af de værker, han udstillede der. Den lille radering Frugtbarhed udløste stor forargelse blandt publikum, og dele af pressen latterliggjorde værket. For det første blev raderingens motiv anset for meget upassende: Willumsens højgravide kone fremstillet uden blufærdighed eller forskønnelse, og flankeret af et vildt spirende kornaks som symbol på formeringen. Men hvad der også fik folk op af stolene var den bevidst primitive stil, Willumsen skildrede motivet med. Han afveg totalt fra de vedtagne akademiske krav til et kunstværk, og dét helt bevidst! Raderingen var forsynet med en slags kunstnerisk manifest skrevet på fransk, der oversat lyder:

    ”Den gamle kunst har sit gamle sprog, som man lidt efter lidt har lært at forstå. En ny kunst har et nydannet sprog, som man må lære før man kan forstå det.”

    Fingeren på den franske puls

    Af: Merete Sanderhoff  |  2 billeder

    Fra slutningen af 1880’erne og et godt stykke ind i 1890’erne var Willumsen i tæt berøring med den toneangivende franske kunstscene. Han opholdt sig flere år i kunstmetropolen Paris, og tog også afstikkere til Bretagne, hvor han arbejdede sammen med Paul Gauguin. De byttede værker med hinanden – Willumsen fik Gauguins træstatuette La Luxure i bytte for sit eget maleri Type på en bretagnekone. Derudover fik han den afgørende inspiration fra Gauguin til at kaste sig ud i eksperimenter med keramik. I denne periode deltog Willumsen også på Salon des Indépendants’ udstillinger i Paris – det franske forbillede for Den Frie Udstilling i København.

    Juliette og Edith

    Af: Merete Sanderhoff  |  4 billeder

    1890’erne tilbragte Willumsen sammen med sin første hustru Juliette Meyer, der var billedhugger og datter af en velhavende brændevinsbrænder. De fik to sønner sammen, Jan og Bode. Ifølge Willumsen selv bar ægteskabet præg af, at han ikke nærede synderlig respekt hverken for Juliette eller hendes familie. Kunstkritikeren Peter Michael Hornung har dog påpeget, at det lyder som en bekvem efterrationalisering - Willumsen skal have befundet sig glimrende i det velhavende miljø, så længe det varede. Men i sine erindringer omtaler han Juliette meget køligt:

    ”Juliette tog det let, naar Rykkerne bankede paa Døren, men det pinte mig og gjorde mig nervøs og heftig. Hertil kom, at Juliette var født lad og ikke i fuldt Omfang udnyttede sit ubestrideligt kunstneriske Talent eller udfyldte sin Plads i Hjemmet, medens jeg selv hele Livet har været myreflittig.”

    Willumsens erfaringer som keramiker gav ham i 1897 en stilling som kunstnerisk leder ved porcelænsfabrikken Bing & Grøndahl. Her mødte han Edith Wessel, en ung maler og kunsthåndværker der blev hans assistent og var en dyb beundrer af hans progressive kunstneriske stil. Willumsen opbyggede hurtigt stor respekt for den unge, velbegavede kvinde, som han opfattede som sin ligemand. De forelskede sig, og i 1902 lod Willumsen sig skille fra Juliette for året efter at gifte sig med Edith. Mens Willumsen stadig var gift med Juliette, tog han et billede af sig selv nøgen i sin seng. Ved siden af sig har han placeret et lille fotografi, der menes at forestille Edith.

    Nye perspektiver

    Af: Merete Sanderhoff  |  5 billeder

    Det nyforelskede par tog i foråret 1902 på rejse til de schweiziske Alper. Her lavede Willumsen en lang række skitser af bjergene og af Edith på vandring i det storslåede natursceneri. Skitserne brugte han et par år efter som forlæg for et af sine mest berømte malerier En Bjergbestigerske, som blandt andet kan ses som en ubetinget hyldest til hans nye hustru.

    I de følgende år er Edith et væsentligt omdrejningspunkt i Willumsens liv og værker. Hendes karakteristiske profil går igen i talrige malerier, skulpturer, tegninger og tryk, og hun inspirerer ham til at arbejde med kvindefiguren som reflekteret, selvstændig og samtidig moderlig. Deres to døtre, Anse og Gersemi, optræder også hyppigt i Willumsens billeder. Det store maleri Aftensuppen kan ses som en kunstnerisk kulmination på Willumsens intense studier af Edith som menneske og muse. Her troner Edith som en lysende energikilde i centrum for døtrenes hengivne blikke.

    Parret var ofte på rejser bl.a. i Spanien, Nordafrika, Grækenland og Italien, og havde i lange perioder bopæl i Sydfrankrig – så længe at Willumsen efterhånden opfattede sig selv som mere fransk end dansk.

    I 1928 endte deres ægteskab dog med en skilsmisse, ifølge Willumsens erindringer fordi Ediths kærlighed og loyalitet var slidt op af lang tids ”Sygdom og vanskelige Sinds Tilpasningsevne”.

    Iscenesættelse af en kunstnermyte

    Af: Merete Sanderhoff  |  3 billeder

    Myten om den geniale, men miskendte kunstner er velkendt. Willumsen inkarnerede myten. Han nærede store tanker om sig selv og sin kunst, men følte sig ofte misforstået og ikke ordentligt anerkendt for sit virke. Faktisk var hans kunst højt værdsat af samtiden. Hans stil var ganske vist kontroversiel, men fra omkring 1917-18 var hans værker meget efterspurgte, både blandt museer og samlere, og gik for store summer, bl.a. takket være veninden Alice Blochs store indsats som sælger. I 1920 blev han opfordret til at blive professor på Kunstakademiet i København – et tilbud han afslog med karakteristisk arrogance:

    ”Til hvilket Formaal tjener det, at Akademiet og andre Skoler hvert Aar opdrager Snese af unge Mænd, som Samfundet ikke har Trang til? Andet end at fylde dette med Dilettanter."

    På trods af den medvind han oplevede, dyrkede Willumsen ufortrødent identiteten som et isoleret kunstnergeni hævet over masserne. Han iscenesatte sig selv i talrige selvportrætter og fotografier, hvor han påtog sig forskellige aspekter af rollen som kunstnergeni og familieoverhoved: Arbejdende, reflekterende, omgivet af kunst og lærdom og sin hengivne familie. Hans tredelte hovedværk, trilogien Tizian døende, kan ses som et billede på hans selvopfattelse som en kunstner der kæmper og lider i isolation, men kommer ud på den anden side – styrket, afklaret og højt hævet over den banale verden.

    Willumsen var en sammensat personlighed. Han beskrives som et menneske, der selv valgte isolationen ved kun at interessere sig for sit eget kunstneriske projekt. Samtidig havde han en enorm udstråling og virkede dragende på folk der mødte ham. Ofte tages ord som 'ener' og 'individualist' i brug, når talen falder på Willumsen. Ernst Mentze, som Willumsen i begyndelsen af 1950’erne fortalte sine erindringer til, beskriver kunstneren som ”stejl, indesluttet og selvoptaget” – egenskaber som Willumsen selv opfattede som nødvendige for en kunstner.

    I forbindelse med hans 60 års fødselsdag blev der arrangeret en udstilling med op mod 500 af hans værker og en storstilet fest på Den Frie. Billedhuggeren Johs. Bjerg holdt en af talerne og afsluttede med at sige: ”Vi hylder Dem som Danmarks største bildende Kunstner.” Kunsthistorikeren Leo Swane skrev kort efter en sarkastisk kommentar i Nationaltidende:

    ”Den Festrus (ved 60-Aars Dagen) væltede Myten om Willumsen som den store miskendte over Ende.”

    Generalens prøver

    Af: Merete Sanderhoff  |  5 billeder

    Willumsen er kendt for sine helt usædvanligt grundige arbejdsmetoder. Han var stærkt utilfreds med, at kunstnermaterialer i stigende grad var fabriksfremstillede – det sænkede kvaliteten. I stedet eksperimenterede han selv med forskellige pigmenter, bindemidler, grunderinger og lærredskvaliteter, som han testede og holdt regnskab med som en anden videnskabsmand. Og når han ind i mellem måtte gå på kompromis med materialernes kvalitet, var det udelukkende fordi han i perioder var ludfattig.

    Det var ikke kun materialerne, Willumsen var pertentlig med. Når han skulle lave et nyt stort maleri eller relief foretog han ofte et hav af studier, optegnelser og forarbejder, før han følte sig rustet til at udføre det egentlige værk. Et godt eksempel er maleriet Sol og Ungdom fra 1910. Mellem 1902 og 1909 fotograferede og tegnede Willumsen løs på strandene i Amalfi, Bretagne og Skagen. Der findes over 100 skitser alene til dette billede, som alle rettede sig frem mod ”generalprøven” – en version i 1:1 inden det endelige slag skulle udkæmpes med selve værket.

    Generalprøven til Sol og ungdom betragtes som et hovedværk i egen ret med titlen Badende børn på Skagens strand.

    ”Efter at alle Forarbejder er gjort til et Billede, som Kompositionsskitser, Studier m.m., og jeg tror at kende til Punkt og Prikke alt, hvad der er nødvendigt for at kunne gennemføre Billedet, maler jeg et Forarbejde til det, som oftest i fuld Størrelse, helt ud af Hovedet. Det er det Forarbejde, jeg kalder ”Generalprøven”. Derved vil det vise sig, om jeg formaar at male Billedet med den Viden, jeg har faaet ind ved Hjælp af mine Studier, eller om der skal flere til. Thi jeg holder paa, at en Maler ikke behersker sit Emne, naar han ikke kan det udenad. Man kan nemlig ikke i samme Øjeblik være den spørgende Elev og den vidende Mester.”

    Sære alderdomsværker

    Af: Merete Sanderhoff  |  3 billeder

    Willumsens kunstneriske løbebane startede med skandale over hans eksperimenterende værker – fx raderingen Frugtbarhed, der vakte stor forargelse i 1891. Efterhånden som han kom op i årene, blev hans ungdomsværk anerkendt som en pionerindsats i moderne kunst. Til gengæld var der mange, der havde svært ved at goutere hans modne produktion fra 1930’erne og frem.

    Kunsthistorikeren Sigurd Schultz kaldte det ”den periode vi ikke har kunnet tage.”

    I en tid, hvor en modernistisk enkelhed og renhed var fremherskende i dansk kunst, stod Willumsen ret alene med sine farvepulserende, dramatiske billedudladninger i 'Den Store Stil'. Der var ikke rigtig nogen at sammenligne ham med på den danske kunstscene, så han stod alene med sit udtryk og følte sig generelt misforstået og dårligt behandlet, på trods af at han også havde trofaste støtter i Danmark.

    I de senere år er interessen for Willumsens sene værker vokset. De har ellers stort set været støvsuget ud af bøger og udstillinger siden hans død. Navnlig har J.F. Willumsens Museum i Frederikssund gjort en særlig indsats for at hente de oversete værker frem af magasinernes støv og den kunsthistoriske glemsel, senest med en grundig udforskning af det mærkelige, hybride værk Kongesønnens bryllup.

    En ny muse og et nyt museum

    Af: Merete Sanderhoff  |  4 billeder

    Den sene periode er også stærkt præget af Willumsens tredje kvinde i livet, den 37 år yngre franske danser og billedkunstner Michelle Bourret. Fra omkring 1930 overtog hun den rolle, Edith tidligere havde haft, som muse for Willumsen. Udover at optræde som fast model, var hun også selv udøvende billedkunstner. Der findes endda eksempler på, at hun og Willumsen har arbejdet sammen, fx det sene maleri Den gamle kunstmaler og hans muse, der bærer begge kunstneres signatur.

    Ved siden af sit konstante arbejde med kunsten brugte Willumsen fra sidst i 1920’erne og frem til sin død meget af sin energi på at skabe et museum, der skulle rumme hans egne værker plus hans private kunstsamling, Gamle Samling. Willumsen tilbød sine samlinger som en gave til den danske stat, mod at der blev bygget et stort og fornemt museum til formålet i hjertet af København. Til Willumsens dybe forbitrelse kom sagen til at trække i langdrag, både af økonomiske årsager og fordi der var offentlig uenighed omkring projektet. Først i 1957, året før hans død, blev museet en realitet med åbningen af J.F. Willumsens Museum i Frederikssund.

    Inspirationskilder og netværk

    Af: Merete Sanderhoff  |  3 billeder

    Willumsens absolutte kunstneriske forbillede var 1500-talsmaleren El Greco, som han skrev et tobindsværk om og selv ejede et tidligt maleri af – perlen i hans Gamle Samling. Den bestod af ældre udenlandsk kunst, som han selv tilskrev store mestre som Tizian, Tintoretto og Parmigianino. Mange kunsteksperter har været skeptiske overfor Willumsens tilskrivninger, men uanset deres ophav så har værkerne fungeret som vigtige inspirationskilder for Willumsen. Den sære franske maler Adolphe Monticelli, med tilnavnet ”den uldne”, havde en særlig stjerne i Willumsens samling. Derudover nævner Willumsen selv Richard Wagners og Ludwig van Beethovens musik som afgørende inspirationskilder.

    I sine erindringer fortæller han at ”Den 9. Symfoni af Beethoven havde en overjordisk Virkning på mig.”

    Willumsen havde igennem sit lange liv kontakt til mange af tidens fremtrædende kunstnere og kulturpersonligheder. I 1890’erne var hans berøring med Groupe des Artistes Indépendants og Pont Aven-gruppen betydningsfuld for hans egen udvikling. Hans tilknytning til Den Frie betød, at han også i dansk sammenhæng indgik i et netværk, der stod for kunstnerisk fornyelse i perioden.

    Komponisten Carl Nielsen og hans hustru Anne Marie Carl Nielsen, der også tilhørte kredsen omkring Den Frie, var hans nære venner livet igennem, og den kunstneriske affinitet mellem Nielsens musik og Willumsens billeder fremhæves ofte.

    Vidste du at

    1 billede

    Willumsen har hele to museer tilegnet sit navn: J.F. Willumsens Museum i Frederikssund, som han selv var drivkraften bag at få etableret, og så Victor Petersens Willumsen Samling, der har til huse i borgen Odden fra 1400-tallet, der ligger nær Hjørring i Nordjylland. Victor Petersen var en privat samler af Willumsens værker – især hans skitser og arbejdsstudier – og den omfattende studiesamling på den gamle herregård giver et unikt indblik i Willumsens arbejdsmetoder fra idé til færdigt værk.

    Willumsen med egne ord

    1 billede

    ”I hvert enkelt Billede har jeg faaet udtrykt det jeg har villet, og dermed har jeg naturligvis faaet udtrykt Hovedsummen.”

    Dagbogsnotat, udateret


    ”… jeg blev klar over, at jo større og smukkere den Idé er, i hvis Tjeneste Kunsten staar, des større Værdi faar Arbejdet. Det er vor Tids Fejl, at Kunstnerne ikke mere lægger Vægt på Ideen.”

    Efter besøg i Vatikanets kunstsamlinger i Rom, 1902/03

     

    ”Jeg havde (…) dannet mig min egen Contre-Routine Teori og praktiseret den. Den lød paa, at man burde stille sig saa store Opgaver, at den Skole – eller Teknik – man havde inde, ikke slog til. Thi det gjaldt om at staa naiv over for Opgaven, derved ville Billedet faa en primitiv Karakter.”

    Bemærkning til Hjalmar Öhman om hvordan han arbejdede i de tidlige år, 1921


    ”For min part tror jeg ikke, der er nogen synderlig forskel på skabelsesprocessen af de to slags billeder. Begge opstår af en slags umiddelbar fornemmelse, der ønsker kunstnerisk udløsning. Nogle gange skaffer den sig luft i et fantasibillede, som det kaldes, andre gange i et virkelighedsbillede. Men da vi kunstnere har to slags øjne: de indre og de ydre, er det omtrent det samme for os, om vi maler den ene eller den anden slags. De indre øjne kan kun arbejde med det stof, som de ydre har set. Glæden og smerten ved at frembringe billedet på lærredet er i begge tilfælde ens.”

    Fortalt til Hjalmar Öhman, 1921

     

    ”Jeg jages af min Trang til at skabe Kunst. Uden Hvile drives jeg fra Sted til Sted. Jeg er træt af at være behersket af denne Dæmon (…) Eller er det virkelig en Dæmon? Er det ikke snarere en fordringsfuld Elskerinde?”

    Dagbogsnotat, 1920

     

    ”Det gaar med Kunst som med alt andet. Der spørges: Hvad kan den bruges til? Kan den gøre Nytte? Kan den ikke tages op og bruges til noget, maa den smuldre og forgaa. Man spørger ikke: Kan den glæde? Mit Liv har vist, at jeg som Kunstner ikke kan bruges til noget. Jeg har dog alligevel virket meget. Jeg har givet mig selv de Opgaver, som min Natur krævede, at jeg skulde udføre. Maaske det netop har været bedre saaledes, end at løse Opgaver, andre ønskede, jeg skulde udføre efter deres Natur.”

    Dagbogsnotat, 1920

    Sagt om Willumsen

    1 billede

    ”Er det en tarvelig Spøg, er det Skaberi eller et sørgeligt Produkt af en sindsyg Hjerne?”

    Kritiker i Aftenbladet om Willumsens skandaleombruste radering Frugtbarhed, 1891

     

    ”J.F. Willumsen er en Kunstnerpersonlighed, der sætter Sindene i Bevægelse. Hans Arbejder ægger til Modsigelse – eller til Begejstring, bare aldrig til Ligegyldighed.”

    Flemming Hvidberg, teolog og politiker, 1953

     

    ”Jeg har maattet gaa saa meget igennem fra Danmarks og Danskernes Side, at jeg stadig bevarer en instinktiv Mistillid overfor Dem (…) Efter at jeg har modtaget Deres Brev, forholder det sig anderledes, og jeg er glad for at indrømme overfor Dem, at jeg har taget fejl, og tager undtagelsesvis mit Ord tilbage om, at jeg hader de Mennesker, der lever i Danmark.”

    Paul Gauguin, fransk billedkunstner, i et brev til Willumsen, 1890

     

    ”Selv så han ut som en assyrisk Konge. For en vakker man, og er det endda i dag trods sin høie alders ærværdighet. Alle som mødte ham blev forelsket…”

    Henrik Sørensen, norsk billedkunstner, 1953

     

    ”Willumsen siger jo, at man er Idiot, naar man ikke forstaar det rigtigt. Men jeg maa indrømme, jeg melder mig til Idioterne (!)”

    Karl Madsen, kunsthistoriker og tidligere direktør for Statens Museum for Kunst, om Willumsens hovedværk Det store relief, 1928

     

    ”Alt hos ham er gigantisk og fantastisk. Hans Form er Energi, ladet, eksplosiv, nær ved at sprænges. Hans straalende Farver kan være frastødende og hensynsløse, men de ejer en indre Nødvendighed og dækker fuldkommen hans intensive Syntese af Menneskelivet.”

    Birger Simonsson, svensk professor, i en anmeldelse af udstilling i anledning af Willumsens 70 års dag, 1933

     

    ”Alltjämt är Willumsen (…) ett stridens tecken (…) De som vill bevara nyansen i danskt måleri, som vill bevara [det] kultiverade, det förfinade, ser honom som en fara. De tror inte på hans utmanende gest, de finner den teatralisk. Men andra menar att just i det aggresiva, det hänsynslösa, det storvulna är hans konst en befriara. De menar att i ett land med så mycken yndig slätt är det välgörande med ett par alper (…) vi tror att inte bara för Danmark, men för hela Norden skall hans konst, där den er som störst, i all framtid utgöra en eggelse, en maning til stegrat liv.”

    Ragnar Josephson, svensk kunsthistoriker og forfatter, 1953

    Litteratur

    Hjalmar Öhman, J.F. Willumsen. Med kommentarer af J.F. Willumsen, København 1921

    J.F. Willumsen, Mine erindringer. Fortalt til Ernst Mentze, Berlingske Forlag 1953

    Sigurd Schultz, ”J.F. Willumsen” i En samling efterladte arbejder, malerier, akvareller og tegninger, Århus kunst galleri 1959

    Leila Krogh, J.F. Willumsen og Den Frie Udstillings første år, J.F. Willumsens Museum 1982

    Leila Krogh (red.), Løvens breve. J.F. Willumsens breve til Alice Bloch 1899-1923, J.F. Willumsens Museum 1987

    Vibeke Petersen (red.), J.F. Willumsens maleteknik, J.F. Willumsens Museum 1992

    Leila Krogh, Fiktion og virkelighed. J.F. Willumsens fotografier, J.F. Willumsens Museum 1995

    Leila Krogh, J.F. Willumsen. “Over grænser”, Ordrupgaard 2006

    Ulla Hjorth, J.F. Willumsen i Europa, J.F. Willumsens Museum 2006

    Merete Sanderhoff: ”Bevar mig vel? Omkring et bevaringsmæssigt paradoks” i Peter Nørgaard Larsen (red.), SMK Art Journal 2007, Statens Museum for Kunst 2008

    Anne Gregersen (red.), Et værk uden grænser. J.F. Willumsens maleri Kongesønnens bryllup 1888 og 1949, J.F. Willumsens Museum 2009

    Senest opdateret: 26.Nov.2014