Mit spor gennem kunsthistorier

  • Kønsrollerne er til diskussion i 1960’erne og 1970’erne, og her kan man blandt andet se Lene Adler Petersens og Bjørn Nørgaards arbejde med Den kvindelige Kristus figur som en undersøgelse af kønnets udtryk

    Køn og film - omkring Den kvindelige Kristus

    Kønsrollerne er til diskussion i 1960’erne og 1970’erne, og her kan man blandt andet se Lene Adler Petersens og Bjørn Nørgaards arbejde med Den kvindelige Kristus figur som en undersøgelse af kønnets udtryk

    Kort om Køn og film

    Bjørn Nørgaard, <em>Den kvindelige Kristus II</em>, 1970, Fra ABCinemas antologifilm <em>Frændeløs</em> 16 mm, med lyd, sort/hvid og farve, produceret for KR af Per Holst, Petra Film© Bjørn Nørgaard/billedkunst.dk

    © Bjørn Nørgaard, Den kvindelige Kristus II, 1970, Fra ABCinemas antologifilm Frændeløs 16 mm, med lyd, sort/hvid og farve, produceret for KR af Per Holst, Petra Film© Bjørn Nørgaard/billedkunst.dk

    Forstør

    Køn

    • Kønsrollerne er til diskussion i 1960’erne og 1970’erne, og her kan man blandt andet se Lene Adler P... Læs mere

    Bjørn Nørgaard, Fra filmen <em>Pigen med den grønne kjole/Den kvindelige Kristus I, 1969, </em>© Bjørn Nørgaard/billedkunst.dk, Bjørn Nørgaards arkiv

    © Bjørn Nørgaard, Fra filmen Pigen med den grønne kjole/Den kvindelige Kristus I, 1969, © Bjørn Nørgaard/billedkunst.dk, Bjørn Nørgaards arkiv

    Forstør
    Lene Adler Petersen og Bjørn Nørgaard, Fra aktionen <em>Den kvindelige Kristus/Uddrivelsen fra templet </em>på Børsen d. 29. maj 1969 © Bjørn Nørgaard/billedkunst.dk, Bjørn Nørgaards arkiv

    Lene Adler Petersen og Bjørn Nørgaard, Fra aktionen Den kvindelige Kristus/Uddrivelsen fra templet på Børsen d. 29. maj 1969 © Bjørn Nørgaard/billedkunst.dk, Bjørn Nørgaards arkiv

    Forstør
    Bjørn Nørgaard, <em>Lene Adler Petersen som Den kvindelige Kristus, </em>1969, 9 fotos fra filmen "Den grønne kjole", bearbejdet med pensel og sort farve, fotografierne er opklæbet kant ved kant på et ark, der er kortere og bredere end det samlede billede, 505x300 mm, KKS1979-155, © Bjørn Nørgaard/billedkunst.dk

    Bjørn Nørgaard, Lene Adler Petersen som Den kvindelige Kristus, 1969, 9 fotos fra filmen "Den grønne kjole", bearbejdet med pensel og sort farve, fotografierne er opklæbet kant ved kant på et ark, der er kortere og bredere end det samlede billede, 505x300 mm, KKS1979-155, © Bjørn Nørgaard/billedkunst.dk

    Forstør

    Uprofessionelle film

    • Bjørn Nørgaard og hans kunstnerkolleger bliver meget optaget af filmen som et medie, der giver plads... Læs mere

    Lene Adler Petersen og Bjørn Nørgaard, Fra <em>Dagbogsfilm</em>, 1969-71, S 8 mm © Lene Adler Petersen og Bjørn Nørgaard/billedkunst.dk

    Lene Adler Petersen og Bjørn Nørgaard, Fra Dagbogsfilm, 1969-71, S 8 mm © Lene Adler Petersen og Bjørn Nørgaard/billedkunst.dk

    Forstør
    Bjørn Nørgaard, <em>Plakat til filmen "Nadveren"</em>, 1971, Offset, 284 x 427 mm, 1982, KKS1982-159, SMK, © Bjørn Nørgaard/billedkunst.dk

    Bjørn Nørgaard, Plakat til filmen "Nadveren", 1971, Offset, 284 x 427 mm, 1982, KKS1982-159, SMK, © Bjørn Nørgaard/billedkunst.dk

    Forstør
    Bjørn Nørgaard, <em>En forførers dagbog,</em> 1971, 16 mm, med lyd, farve, produceret for DR© Bjørn Nørgaard/billedkunst.dk

    © Bjørn Nørgaard, En forførers dagbog, 1971, 16 mm, med lyd, farve, produceret for DR© Bjørn Nørgaard/billedkunst.dk

    Forstør
    Bjørn Nørgaard, Fra filmen <em>Nadveren</em>, 1971, i samarbejde med Arvingerne, 16 mm med lyd,farve ©Bjørn Nørgaard/billedkunst.dk

    © Bjørn Nørgaard, Fra filmen Nadveren, 1971, i samarbejde med Arvingerne, 16 mm med lyd,farve ©Bjørn Nørgaard/billedkunst.dk

    Forstør

    Vidste du at

    • Bjørn Nørgaard tidligt i sin karriere lavede en serie tegninger henover ugebladsreklamer og ugeblads... Læs mere

    Bjørn Nørgaard<em>, Kvinde. Stående fotomodel i bikini</em>, ca. 1965, Ugebladsbillede kontureret med blyant og blåsort kuglepen og overtegnet med blåsort kuglepen, KKS1982-93, SMK, © Bjørn Nørgaard/billedkunst.dk

    Bjørn Nørgaard, Kvinde. Stående fotomodel i bikini, ca. 1965, Ugebladsbillede kontureret med blyant og blåsort kuglepen og overtegnet med blåsort kuglepen, KKS1982-93, SMK, © Bjørn Nørgaard/billedkunst.dk

    Forstør
    Bjørn Nørgaard, <em>"Den fornemste chokolade". Tegning over ugebladsreklame</em>, ca.1965, Pen og sort blæk over kalke på karton, 312 x 223 mm, KKS1982-94, SMK, © Bjørn Nørgaard/billedkunst.dk

    Bjørn Nørgaard, "Den fornemste chokolade". Tegning over ugebladsreklame, ca.1965, Pen og sort blæk over kalke på karton, 312 x 223 mm, KKS1982-94, SMK, © Bjørn Nørgaard/billedkunst.dk

    Forstør
    Træk i billedbåndet
    Kønsrollerne er til diskussion i 1960’erne og 1970’erne, og her kan man blandt andet se Lene Adler Petersens og Bjørn Nørgaards arbejde med Den kvindelige Kristus figur som en undersøgelse af kønnets udtryk

    Kort om Køn og film

    1 billede

    • Kønsrollerne er til diskussion i 1960’erne og 1970’erne, og her kan man blandt andet se Lene Adler Petersens og Bjørn Nørgaards arbejde med Den kvindelige Kristus figur som en undersøgelse af kønnets udtryk
    • Ønsket om at undersøge vores køns- og ritualopfattelser er et vigtigt gennemgående træk ved Adler Petersens og Nørgaards samarbejde i 1960’erne
    • I perioden dannes blandt mange andre fællesskaber: filmkollektivet ABCinema, hvor amatørfilmen bliver et ideal
    • Kunsten i perioden er præget af en antiautoritær tilgang til materialet

    Køn

    Af: Annette Rosenvold Hvidt  |  3 billeder

    Kønsrollerne er til diskussion i 1960’erne og 1970’erne, og her kan man blandt andet se Lene Adler Petersens og Bjørn Nørgaards arbejde med Den kvindelige Kristus figur som udtryk for nogle af samtidens opfattelser af det kvindelige og det mandlige. Figuren visualiserer en tvivl og et ønske om at undersøge vores køns- og ritualopfattelser, som er et vigtigt gennemgående træk ved Adler Petersens og Nørgaards samarbejde i 1960’erne.

    Nørgaard fortæller om baggrunden for figuren Den kvindelige Kristus: ”Figuren handler meget om det, der lå i ungdomsbevægelsen, hippier, mod krig, blomster og hvad ved jeg. Om at finde nogle helt andre idealer for det at være mand. Alt det vi oplevede, Jesus stod for, var det, vi opfattede som ”kvindelige” kvaliteter: blidhed, kærlighed, åbenhed, omsorg for børnene. Så i virkeligheden ville det være mere naturligt i dag, at Jesus var en kvinde. For alt det, der er det modsatte af Jesus, er det typisk mandlige. Det var sådan set meget politisk at lave sådant et billede.”

    Forud for Børsaktionen havde parret arbejdet med Den kvindelige Kristus figur og'nøgenheden' i andre værker, der ligesom en række dagbogsfilm, befinder sig tæt på deres eget liv og med Carl Nørresteds ord har ”en rå, upoleret billedholdning, der kan ses som en særlig 8mm- æstetik”.

    I en samtale med Bente Hansen og Camilla Skousen fra 1978 husker Lene Adler Petersen tilbage på hvordan det var at være et par og at arbejde sammen: ”Mange har vel troet, du var Bjørns kone, som han brugte i sine aktioner? Da vi havde kendt hinanden i halvandet år, begyndte det også at blive et problem, jeg fik simpelthen ikke noget arbejde som kunstner. Det var omkring -70, da den nye kvindebevægelse startede. - ..lige pludselig kom der ingen indbydelser eller breve til mig. Der stod Bjørn Nørgaard på kuverterne….og det er klart det gik ud over vores forhold, men det var dumt, for i virkeligheden så arbejdede vi faktisk meget fint sammen, og jeg havde meget ud af at lave de der ting, jeg syntes jeg lærte fantastisk meget af Bjørn, og han syntes han lærte noget af mig. Man kan sige han havde sin værktøjskasse, som blev tilgængelig for mig og jeg havde mit syskrin, der blev noget, han pludselig begyndte at bruge.”

    citeret fra ”Dengang i 60’erne” red. bl.a. Bente Hansen, Kbh. 1978, s.234.

    Kunsthistorikeren Birgitte Anderberg peger i en analyse af Børsaktionen med Den kvindelige Kristus på den feministiske og politiske værdi i projektet: ”Den kvindelige Kristus bliver et erotisk, helligt, sårbart, nøgent, naturligt – kvindeligt – modbillede til den magtfulde, patriarkalske, autoritære, kapitalistiske samfundsstruktur symboliseret af børsmæglerne og Børsen som kapitalens centrum, og var dermed også en protofeministisk aktion i sin valorisering af femininiteten og de kvindelige værdier i almindelighed og som politisk materiale.”

    Et eksempel på en anden film fra samtiden, der handler om køn, er Tornerose var et vakkert barn af Kirsten Justesen og Jytte Rex - se filmen her.

    Uprofessionelle film

    Af: Annette Rosenvold Hvidt  |  4 billeder

    Bjørn Nørgaard og hans kunstnerkolleger bliver meget optaget af filmen som et medie, der giver plads til eksperimenteren. For kunstnerne, der danner filmkollektivet ABCinema, er amatørfilmen et ideal, der passer godt ind i deres antiautoritære tilgang til kunsten.

    Forskeren Tania Ørum, der har speciale i 1960’ernes avantgardekunst, citerer Bjørn Nørgaard: ”Det uprofessionelle var et princip…. Vi opfattede det sådan, at når man valgte at lave film på den måde, så var det en måde at gøre mediet åbent og demokratisk på… Alle skulle have lyst til at vise deres film, uanset hvor åndssvag den var. Det var et gennemgående princip. På samme måde var det med motiverne. Det var jo også opvasken derhjemme og Børge, der drak en bajer osv.”

    I Nørgaards film som eksempelvis Nadveren og En forførers dagbog – der i mange år var underlagt forevisningsforbud – afprøver han ABCinemas principper om blandt andet at lave lange spillefilm på et lavt budget. Desuden undersøger han simple optageteknikker, som at have ét stationært kamera som det ses i Nadveren, hvor samme indstilling holdes hele filmen igennem. Den teknik var inspireret af en anden samtidig kunstner nemlig Andy Warhol, der for eksempel i filmene Sleep (1963) og Empire (1964) meget konsekvent og helt radikalt holdt samme kameraindstilling overfor motivet i mange timer i træk.

    Hvor Warhols film i al deres radikalitet hylder ensformigheden som princip er der derimod gang i handlingen hos Nørgaard. I Nadveren skiftes der for eksempel mellem forskellige underholdende optrin og gruppen af disciple omkring Kristus figuren bliver mere og mere påvirkede blandt andet af den vin de drikker.

    Vidste du at

    2 billeder

    Bjørn Nørgaard tidligt i sin karriere lavede en serie tegninger henover ugebladsreklamer og ugebladsbilleder – metoden og interessen for denne type arbejder delte han med John Davidsen og Per Kirkeby på Eks-skolen. Tilsammen er værkerne udtryk for en version af popkunsten, hvor hverdags- og trivialbilleder på samme tid hyldes og bearbejdes.

    Litteratur

    Bjørn Nørgaard: Sommeren der gik: en roman. Rhodos 1971

    Dengang i 60’erne. red. bl.a. Bente Hansen, København 1978

    Bjørn Nørgaard. Den kongelige Kobberstiksamling lommebog nr. 17, Kbh. 1981

    Vibeke Knudsen: Spredninger. Nogle tegninger af Lene Adler Petersen. Den kongelige Kobberstiksamling lommebog nr. 26, Kbh. 1983

    Vibeke Knudsen: Offset i dansk billedkunst. Fra gennembruddet sidst i 60’erne og de følgende år. Den kongelige Kobberstiksamling lommebog nr. 32, Kbh. 1985

    Bjørn Nørgaard, objekt, skulptur, tableau. Aarhus Kunstmuseum, i samarbejde med Eks-Skolen, Eks-Skolen,1986

    Skulpturelle synspunkter redigeret af Anneli Fuchs og Kirsten Ortwed. Kunstforeningen, 1986

    Jens Jørgen Thorsen: Modernisme i dansk malerkunst. København 1987

    Troels Andersen: Bjørn Nørgaard: et udvalg af billeder. Dansk nutidskunst, Fogtdal 1990

    Dorte Fogh m.fl.: Skulpturer, aktioner og film: om Bjørn Nørgaard og Lene Adler Petersen. Gyldendal, 1994

    Mikkel Bogh: Geometri og bevægelse, Bind 9 i Ny Dansk Kunsthistorie, København 1996

    Lars Morell: Lene Adler Petersen & Bjørn Nørgaard: plakater 1967-2000. Dansk Plakatmuseum, 2000

    Lars Morell: Joseph Beuys og Danmark 1963-1970, 2004

    Ole Grünbaum: Bar røv i 60'erne: dengang verden stod på skrå, eller osse var det mig der var skæv. People’s Press, 2006

    Lars Morell: Broderskabet: Den eksperimenterende Kunstskole 1961-69. Thaning og Appel, 2009

    Tania Ørum: De eksperimenterende tressere – kunst i en opbrudstid. Kbh. Gyldendal 2009

    Katalog ved Birgitte Anderberg: Bjørn Nørgaard Re-modelling the World, Statens Museum for Kunst 2010

    Senest opdateret: 22.Jul.2014