Mit spor gennem kunsthistorier

  • Motiver med romerske modeller tiltrak mange kunstnere i 1800-tallet

    Romerske modeller

    Motiver med romerske modeller tiltrak mange kunstnere i 1800-tallet

    Kort om Romerske modeller

    Wilhelm Marstrand, <em>En romerinde i karnevalsdragt</em>, 1847, olie på lærred, 70x56 cm, KMS1066, SMK

    Wilhelm Marstrand, En romerinde i karnevalsdragt, 1847, olie på lærred, 70x56 cm, KMS1066, SMK

    Forstør

    Hvem er romerinden?

    • Det er ikke et portræt og det er heller ikke en bestemt scene Elisabeth Jerichau Baumann har malet. ... Læs mere

    Elisabeth Jerichau Baumann, <em>En romerinde</em>, 1840'erne, olie på lærred, 74x62 cm, KMS1234, SMK

    Elisabeth Jerichau Baumann, En romerinde, 1840'erne, olie på lærred, 74x62 cm, KMS1234, SMK

    Forstør
    Elisabeth Jerichau Baumann, <em>Italienerinde</em>, u.å., olie på lærred opklæbet på pap, 52 x 43,6 cm, <link http://www.aros.dk>ARoS Aarhus Kunstmuseum</link>, Foto: Ole Hein Pedersen

    © Elisabeth Jerichau Baumann, Italienerinde, u.å., olie på lærred opklæbet på pap, 52 x 43,6 cm, ARoS Aarhus Kunstmuseum, Foto: Ole Hein Pedersen

    Forstør
    Anselm Feuerbach, <em>Nanna</em>, ca. 1861, olie på lærred, 74 x 56 cm, Wallraf-Richartz-Museum & Fondation Corboud, Køln

    © Anselm Feuerbach, Nanna, ca. 1861, olie på lærred, 74 x 56 cm, Wallraf-Richartz-Museum & Fondation Corboud, Køln

    Forstør

    Maleren og modellen

    • Det er sandsynligt at kunstneren Elisabeth Jerichau Baumann har iscenesat romerinden og brugt tøj fr... Læs mere

    Wilhelm Marstrand, <em>Moccoli-aftenen på Corsoen i Rom</em>, ca. 1848, olie, pen og blæk på papir, 44,5 x 55 cm, <link http://www.ordrupgaard.dk>Ordrupgaard, København</link>, Foto: Pernille Klemp

    © Wilhelm Marstrand, Moccoli-aftenen på Corsoen i Rom, ca. 1848, olie, pen og blæk på papir, 44,5 x 55 cm, Ordrupgaard, København, Foto: Pernille Klemp

    Forstør
    <em>Fotografi af SS. Trinita dei Monti og Den spanske trappe i Rom</em>, u.å., 24,9 x 18,6 cm, <link http://www.kb.dk>Det Kongelige Bibliotek</link>

    Fotografi af SS. Trinita dei Monti og Den spanske trappe i Rom, u.å., 24,9 x 18,6 cm, Det Kongelige Bibliotek

    Forstør

    De populære romerske modeller

    • Der findes utallige billeder af romerinder malet og fotograferet af kunstnere, der var på kortere el... Læs mere

    Wilhelm Marstrand, <em>En romerinde i karnevalsdragt</em>, 1847, olie på lærred, 70x56 cm, KMS1066, SMK

    Wilhelm Marstrand, En romerinde i karnevalsdragt, 1847, olie på lærred, 70x56 cm, KMS1066, SMK

    Forstør

    Schous Stella

    • Elisabeth Jerichau Baumanns samtidige kollega L.A.Schou har i sit billede malet en bestemt romersk m... Læs mere

    L.A. Schou, <em>Modellen Stella. I baggrunden Ariccia</em>, Rom 1866, olie på lærred, 62,7 x 49,5 cm, <link http://www.hirschsprung.dk>Den Hirschsprungske Samling</link> , Foto: Hans Petersen

    © L.A. Schou, Modellen Stella. I baggrunden Ariccia, Rom 1866, olie på lærred, 62,7 x 49,5 cm, Den Hirschsprungske Samling , Foto: Hans Petersen

    Forstør

    Kvinden som skulptur

    • I Kobberstiksamlingen findes en tegning af Elisabeth Jerichau Baumann, hvor en romerinde sidder med ... Læs mere

    Elisabeth Jerichau Baumann, <em>En italienerinde med to børn</em>, før 1881, blyant, 290x187 mm, KKSgb8774, SMK

    Elisabeth Jerichau Baumann, En italienerinde med to børn, før 1881, blyant, 290x187 mm, KKSgb8774, SMK

    Forstør
    Træk i billedbåndet
    Motiver med romerske modeller tiltrak mange kunstnere i 1800-tallet

    Kort om Romerske modeller

    1 billede

    • Når en kunstner kom til Rom i midten af 1800-tallet var det almindeligt at gå til Den spanske trappe og finde en romersk model
    • Modellerne var en slags berømtheder og er også beskrevet i litteratur fra perioden
    • Modellerne poserede ofte i italienske folkedragter

    Hvem er romerinden?

    Af: Annette Rosenvold Hvidt  |  3 billeder

    Det er ikke et portræt og det er heller ikke en bestemt scene Elisabeth Jerichau Baumann har malet. Det er et billede af en romerinde - altså et billede der vil opsummere en bestemt type ved nogle typiske kendetegn som for eksempel sjalet, viften og det sorte hår.

    Vores nysgerrighed bliver vakt, fordi vi ikke kan få præciseret, hvem det er vi ser på: Er det en model, der er klædt ud og iscenesat som en typisk romerinde? Eller er det en bestemt kvinde fra Rom, som ikke er navngivet?

    Typefremstillingen virker hemmelighedsfuld og ydermere vender romerinden blikket væk, hun er svøbt i et halvgennemsigtigt sjal og sidder med en vifte i hånden – alle detaljer, der underbygger mystikken omkring hende.

    Andre billeder af Elisabeth Jerichau Baumann, som også forestiller italienerinder, har tit et mere anekdotisk og genreagtigt præg. I dem fortæller kunstneren små historier om det romerske hverdagsliv, som hun ser det.

    Et eksempel på den type er billedet Italienerinde fra kunstmuseet Aros. Her er italienerinden vist i et særligt miljø med en typisk italiensk vinomkranset vinduesåbning. Billedet gengiver en dagligdags scene, hvor pigen er ved at spinde garn. Maleriet er som en souvenir, der minder os om en lille scene fra det italienske folkeliv.

    En romerinde derimod er mere malet som en tidløs og ideal skulptur i rummet og minder i stil for eksempel om den tyske maler Anselm Feuerbachs (1829-1880 ) billeder af romerinden Anna Risi - kaldet Nanna - fra 1860’erne.

    Feuerbach knytter ikke en fortællende anekdote til billedet, men lader modellen fremstå som en smuk, gådefuld figur i et neutralt, indendørs rum. Feuerbachs billeder af Nanna er bygget op over en længsel efter en bestemt type kvinde, som på mange måder minder om Elisabeth Jerichau Baumanns forestilling om 'Romerinden'.

    Maleren og modellen

    Af: Annette Rosenvold Hvidt  |  2 billeder

    Det er sandsynligt at kunstneren Elisabeth Jerichau Baumann har iscenesat romerinden og brugt tøj fra sin ateliergarderobe til seancen. Fra kunstnerens breve og bøger ved vi, at hun, mens hun boede i Rom fra 1845 til 1849 ofte brugte lokale modeller til sine malerier. Hun havde sit hyr med at lave aftaler med dem.

    Fra Elisabeth Jerichau Baumanns bekendte Frederik Knudtzons ungdomsmemoirer skrevet i 1927 - ved vi at modellen Pascuccia snød kunstneren: ”Pascuccia havde siddet model for Elisabeth Jerichau Baumann, der efter seancen opdagede, at hun ved en fejltagelse havde givet Pascuccia 100 soldi og ikke 5, som hun skulle have haft. Modellen benægtede, og alle kunstnerne havde stillet sig på hendes side i sagen. Overfor maleren L.A. Schou indrømmede Pascuccia, at hun havde fået de 100 soldi, hvorefter han brød kontakten med hende.”

    De populære romerske modeller

    Af: Annette Rosenvold Hvidt  |  1 billede

    Der findes utallige billeder af romerinder malet og fotograferet af kunstnere, der var på kortere eller længere ophold i Rom i 1800-tallet. Wilhelm Marstrands billede af En romerinde i karnevalsdragt er i type meget tæt på Elisabeth Jerichau Baumanns. Sjalet, viften og den gyldne ørering går igen, men Marstrands stil er anderledes detaljeret og klar. Romerinden kigger direkte på os og er ikke så gådefuld som Elisabeth Jerichau Baumanns model.

    Baggrunden har også stor betydning for værkernes stemning, hvor Elisabeth Jerichau Baumann bruger en malerisk, sløret baggrund er Marstrands mere neutral. Ligeledes bruger Marstrand et frontalt, nøgternt lys, mens Elisabeth Jerichau Baumann bruger et gyldent sidelys. Med de forskellige virkemidler idealiserer de to kunstnere motivet på hver deres måde, og viser at der er flere forskellige slags fascinationer af 'det fremmede'.

    Schous Stella

    Af: Annette Rosenvold Hvidt  |  1 billede

    Elisabeth Jerichau Baumanns samtidige kollega L.A.Schou har i sit billede malet en bestemt romersk model: Stella. Hun kendes også fra en del fotografier.

    Schou har valgt at male Stella som man malede renæssance portrætter i Italien 1500-tallet: I halv figur med udsigt til et landskab i baggrunden. På den måde kombinerer Schou sin opfattelse af kvinden, der står foran ham, med et 'klassisk' italiensk portræt set-up. Han opnår en blanding af intimt nærvær omkring personen Stella og en tidløshed i landskabet og kompositionen som helhed. På den måde indsætter han romerinden – typen – i en lang modelmaleri-tradition.

    Kvinden som skulptur

    Af: Annette Rosenvold Hvidt  |  1 billede

    I Kobberstiksamlingen findes en tegning af Elisabeth Jerichau Baumann, hvor en romerinde sidder med et lille barn på sit skød og et større barn læner sig op ad hendes ben. Kvinden griber med den ene hånd op i et hængende vinløv. Hvad er det for et billede af ”romerinden” vi ser her?

    Hun er vist som en altfavnende mor og samtidig er det en iscenesat komposition, hvor kvinden sidder stift og poserer nærmest som en skulptur. Hendes ansigtstræk er idealiserede og den opadvendte arm virker som var den hugget i sten.

    Litteraturhistoriker Marie-Louise Svane har i artiklen ”Moderkroppen tegner sig” analyseret en række af Elisabeth Jerichau Baumanns tegninger. I artiklen giver Svane et bud på hvad det er for et billede af 'romerinden' som den viste tegning repræsenterer: ”Her har vi i næsten mytologisk figur den nærende, legende erotisk-omnipotente mor, og de virile eller falliske drag ved denne skikkelse er umiskendelige. Det er Elisabeth Jerichau Baumanns vision af moderskabet, som den ikke kunne udtrykkes i den borgerlige kvinderolle,…, Elisabeth Jerichau Baumann synes her at trænge sit udtryk over i en mytologisk kliché for at få synliggjort det nydelses- og driftsberedskab, som den borgerlige ideologi og det mandlige blik ikke ville se hos hende.”

    Litteratur

    Elisabeth Jerichau Baumann, Fra Italien - Kolbøtter i og over Alperne, Uddrag fra Brogede Rejsebilleder (1881) udgivet på BI-forlag, København 1994.

    Fotografernes Rom. Pius IX’s tid. Katalog fra Thorvaldsens Museum København 1978.

    Marie Louise Svane, Moderkroppen tegner sig. Analyse af nogle af Elisabeth Jerichau-Baumanns tegninger. I: Kultur & Klasse nr. 50, 1985.

    Birgit Pouplier, Lisinka, roman, København 1996.

    Inspirationens skatkammer. Rom og skandinaviske kunstnere i 1800-tallet. Red. Hannemarie Ragn Jensen, Solfrid Söderlind & Eva-Lena Bengtsson.Museum Tusculanums forlag Københavns Universitet 2003.

    Malerens modeller. L.A. Schou i Rom 1864-1867. Red. Jan Gorm Madsen og Marianne Saabye. Katalog fra Hirschsprung 2008.

    Senest opdateret: 28.Aug.2014