Mit spor gennem kunsthistorier

  • Motivet med et sygeleje taler direkte til os og appellerer til vores følelser

    Sygelejet som motiv

    Motivet med et sygeleje taler direkte til os og appellerer til vores følelser

    Kort om Sygelejet som motiv

    Michael Ancher, <em>Den syge pige</em>, 1882, olie på lærred, 80,5x85,5 cm, KMS4002, SMK

    Michael Ancher, Den syge pige, 1882, olie på lærred, 80,5x85,5 cm, KMS4002, SMK

    Forstør

    Hvorfor male et sygt menneske?

    • Motivet med et såret eller sygt menneske, der ligger i sengen er meget karakteristisk for maleriet i... Læs mere

    Ejnar Nielsen, <em>Den syge pige,</em> 1896, olie på lærred, 111x164 cm, KMS1778, SMK. © Ejnar Nielsen/billedkunst.dk

    Ejnar Nielsen, Den syge pige, 1896, olie på lærred, 111x164 cm, KMS1778, SMK. © Ejnar Nielsen/billedkunst.dk

    Forstør

    Appel til beskueren

    • Her vises eksempler på to andre malerier af kunstneren Jerichau Baumann med lignende motiver som En ... Læs mere

    Elisabeth Jerichau Baumann, <em>En strandingsscene</em>, u.å., olie på lærred, 168,5 x 208, 5 cm, <link http://www.kunsten.dk>KUNSTEN Museum of Modern Art Aalborg</link>

    Elisabeth Jerichau Baumann, En strandingsscene, u.å., olie på lærred, 168,5 x 208, 5 cm, KUNSTEN Museum of Modern Art Aalborg

    Forstør
    Elisabeth Jerichau Baumann, <em>H.C. Andersen læser Historien om Engelen</em>, 1862, olie på lærred, 49 x 59,5 cm, <link http://museum.odense.dk/museer/hc-andersens-hus.aspx>H.C. Andersens Hus</link>/Odense Bys Museer/Foto. Wermund Bendtsen

    © Elisabeth Jerichau Baumann, H.C. Andersen læser Historien om Engelen, 1862, olie på lærred, 49 x 59,5 cm, H.C. Andersens Hus/Odense Bys Museer/Foto. Wermund Bendtsen

    Forstør

    Billeder trøster

    • Billedet af den sårede danske soldat er overordnet set meget roligt i sit udtryk. Det vækker til eft... Læs mere

    Elisabeth Jerichau Baumann, <em>En såret dansk kriger</em>, 1865, olie på lærred, 107x142,5 cm, KMS852, SMK

    Elisabeth Jerichau Baumann, En såret dansk kriger, 1865, olie på lærred, 107x142,5 cm, KMS852, SMK

    Forstør

    Sammenligning

    • Elisabeth Jerichau Baumanns samtidige kunstnerkollega Carl Bloch har med et religiøst motiv Jairi da... Læs mere

    Carl Bloch, <em>Jairi datter</em>, 1863, Olie på lærred, 190,5x235 cm, KMS835, SMK
 

    Carl Bloch, Jairi datter, 1863, Olie på lærred, 190,5x235 cm, KMS835, SMK 

    Forstør
    Elisabeth Jerichau Baumann, <em>En strandingsscene</em>, u.å., olie på lærred, 168,5 x 208, 5 cm, <link http://www.kunsten.dk>KUNSTEN Museum of Modern Art Aalborg</link>

    Elisabeth Jerichau Baumann, En strandingsscene, u.å., olie på lærred, 168,5 x 208, 5 cm, KUNSTEN Museum of Modern Art Aalborg

    Forstør
    Træk i billedbåndet
    Motivet med et sygeleje taler direkte til os og appellerer til vores følelser

    Kort om Sygelejet som motiv

    1 billede

    • Motivet med et sygeleje taler direkte til os og appellerer til vores følelser
    • Motivet er fremstillet med både realistiske og romantiske virkemidler
    • Man kan sige, at maleriet En såret dansk kriger fungerer på to planer: både det helt lokale plan, hvor vi er hjemme i soldatens stue og på det nationale plan, hvor det giver håb til, at landet Danmark kan heles efter krigen

    Hvorfor male et sygt menneske?

    Af: Annette Rosenvold Hvidt  |  1 billede

    Motivet med et såret eller sygt menneske, der ligger i sengen er meget karakteristisk for maleriet i anden halvdel af 1800-tallet. Det kan der være mange grunde til. Dels er der en tendens til, at man appellerer til betragterens medfølelse og stillingtagen. Der kan også være et romantiserende ønske om at vise en skønhed i lidelsen.

    Samtidig er det en opfordring til at dvæle ved og lære af livets svære stunder. Derudover er der også realistiske strømninger i tiden, som ønsker at gengive virkeligheden så direkte som muligt og som sætter fokus på de helt nære motiver, som for eksempel sygelejet.

    Appel til beskueren

    Af: Annette Rosenvold Hvidt  |  2 billeder

    Her vises eksempler på to andre malerier af kunstneren Jerichau Baumann med lignende motiver som En såret dansk kriger, men med forskellige grader af appel til beskueren.

    Strandingsscenen er malet i et monumentalt format. Billedet har en voldsom appel til betragterens medfølelse. Dels på grund af det medtagne barn, der er vendt ud imod os og fordi vi kan se at moren sygner hen. Vi aner en tragedie, men maleriets fortællende stil giver også håb. Hvis vi forestiller os den næste scene i historien kan det gå i begge retninger. Elisabeth Jerichau Baumann benytter en kraftig lyseffekt på hovedfigurerne til at påvirke betragteren og derudover indsætter hun en ekstra scene i baggrunden, som øger billedets drama.

    H.C. Andersen læser Historien om Engelen er et eksempel på en mindre sygescene malet af Elisabeth Jerichau Baumann. Det er en intim og personlig fremstilling fra hendes eget hjem, hvor en af hendes døtre ligger i sengen og får læst historie af selveste forfatteren H.C. Andersen, der var ven af familien Jerichau.

    Billedets trøstende og idylliserede udtryk minder om det vi ser i En såret dansk kriger. Nationalsymbolikken er tilmed repræsenteret i skikkelse af H.C. Andersen, som er den store danske digter pr. excellence, og som har en central funktion som den lindrende figur i billedet. Billederne handler på flere planer om kunsten og litteraturen som helende kraft.

    Billeder trøster

    Af: Annette Rosenvold Hvidt  |  1 billede

    Billedet af den sårede danske soldat er overordnet set meget roligt i sit udtryk. Det vækker til eftertanke og bearbejdning af et overstået forløb: Hvad er der sket med soldaten? Hvad gør krig ved mennesker? Der er også trøst i billedet, fordi den sårede soldat ikke er alene, men bliver holdt i hånden og får læst salmer op af sin kæreste. Den trøst og pleje han får af hende forplanter sig til beskueren.

    Der er mange små tegn og fortællinger i billedet, der peger på en lindrende effekt. I vindueskarmen står et glas livgivende vand, på sengebordet er der varmende te eller suppe, og ved siden af ligger en smuk rose. Soldaten er forbundet om hovedet og om armen, så vi bliver forsikret om at han er i gode hænder, og der gives håb om, at han snart kan rejse sig.

    Udover det helt konkrete og fortællende lag har billedet også et symbolsk lag, der fortæller, at Danmark kan komme sig ovenpå nederlaget, hvis det bliver plejet ordentligt. Man kan sige, at maleriet fungerer på to planer: både det helt lokale ”hjemme hos den sårede kriger” og på det nationale plan: ”Danmark skal nok rejse sig igen, hvis der blot bliver taget hånd om landet på den rigtige måde”.

    Hvor tydeligt fortællende må man male?

    Hos Elisabeth Jerichau Baumann er der en tydelighed i symbolikken og udtrykket, som kan virke provokerende. Netop et maleri som En såret dansk kriger, der gav mening i samtiden og ramte tidsånden, kan i dag virke for tydeligt og for følelsesladet i sit udtryk. Men er der grænser for hvor tydelig man må være i fortællingen og symbolikken indenfor kunsten? Og hvem fastlægger de grænser?

    Sammenligning

    Af: Annette Rosenvold Hvidt  |  2 billeder

    Elisabeth Jerichau Baumanns samtidige kunstnerkollega Carl Bloch har med et religiøst motiv Jairi datter malet et dødsleje, der i sin komposition er tæt på Jerichau Baumanns strandingsscene.

    Lighedspunkterne er de to handlingsplaner, det lysende hvide linned og den andagtsfulde stemning. Begge kunstnere viser eksempler på malerier, der kombinerer den fortællende og realistiske stil til et resultat, der henvender sig direkte og nærmest filmisk til betragterens følelser.

    Litteratur

    Elisabeth Cederstrøm: ”The Majestic Beauty of Death. Ejnar Nielsen’s The Sick Girl from 1896” i. Statens Museum for Kunst Journal vol. 1 1997 s. 102-125

    Peter Nørgaard Larsen:”A Staged History of Denmark” i: Statens Museum for Kunst Journal vol. 3 1999 s.42-69

    Senest opdateret: 23.Sep.2014