SMK blogger
Til WrapLab på Roskilde Festival 2011 hang kunstpiloterne plast op mellem pæle, så det kom til at fungere som lærreder.

Til WrapLab på Roskilde Festival 2011 hang kunstpiloterne plast op mellem pæle, så det kom til at fungere som lærreder.

PRIMI | 1.nov.2011

Et åbent rum med klare rammer – om U.L.K.s Wraplab på Roskilde Festival 2011

I PRIMI har vi talt med Frederik Knap, som er koordinator og kunstformidler på Statens Museum for Kunst og arbejder sammen med kunstpiloterne i U.L.K. (Unges Laboratorier for Kunst). Han var af de ansatte på museet, som deltog i projektet WrapLab på Roskilde Festival 2011, hvor kunstpiloterne hang plast op mellem pæle, så det kom til at fungere som lærreder. Lærreder som alle deltagere på festivalen kunne tage i brug.  

Frederik, hvorfor valgte kunstpiloterne lige at arbejde med plast på festivalen?
Det lå fint i tråd med Roskildes ånd om det genanvendelige og den politiske dagsorden miljømæssigt.
Kunstpiloterne gik meget op i at finde et plastik, der var så miljøvenligt som muligt. Bionedbrydeligt plast var ikke muligt, fordi det var for dyrt. I stedet endte de med at bruge polyethylen, der som materiale var blødt nok til at kunne anvendes. Plasten skulle være blød for at kunne blive spændt op som lærreder mellem pælene. De lavede desuden en aftale med Roskilde Festival om, at materialet skulle kasseres forsvarligt. Så de gik meget op i den del, da de valgte materiale. Kunstpiloterne kendte desuden Louise Cone (projektleder på PRIMI) og syntes, at de nye materialer, som hun arbejder med, var spændende.

Samtidig kunne de godt lide transparensen, som polyethylen giver mulighed for. Materialet gav kunstpiloterne mulighed for at lave et transparent rum med et forløb for brugerne, der på én gang var lukket og åbent. De var også meget interesserede i at tage en hverdagsting og sætte det i andre sammenhænge. De ville arbejde med at transformere et materiale.

Hvordan var det at arbejde med plast som materiale?
Det var et utrolig godt materiale i tilblivelsesprocessen, men det kan ikke besvares. Det krakelerer, men det var heller ikke vigtigt. Det var ikke værker, der skulle bevares. Værket lå i deltagelsen.

Hvordan var det at have Yvonne Schaschau (PRIMI-medlem) med på festivalen?
Rigtig godt. Hun var dér alle fire dage og var med til at formidle og diskutere, hvordan plast fungerer som materiale. Hun udsatte også materialet for blandt andet varme og syre for at vise, hvordan det reagerer. Yvonne viste også, hvordan forskelligt plastikmateriale arter sig forskelligt. For eksempel er der helt små huller i bobleplast, så det bør man aldrig pakke sine ting ind i for at gemme dem på loftet for eksempel. På grund af hullerne bliver plastikken simpelthen helt flad over tid.

  • Af:
  • 1.nov.2011
arrow Kommentarer (0)
 
Endnu ingen kommentarer
Skriv en kommentar
 


Senest opdateret: 15.okt.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo