SMK blogger
Konservatorerne arbejder på maleriet.

Konservatorerne arbejder på maleriet.

Skovgaard | 29.nov.2012

Et kalkmaleri med bandage

Skovgaards freskomaleri Den store Nadver restaureres i øjeblikket i Christianskirken i Klaksvík. Omtrent som en patient på en anden kirurgisk afdeling er maleriets øvre halvdel nu indhyllet i en forbinding, som skal holde sammen på maleriet under operationen.

En svækket patient

Maleriet er at betragte som en skrøbelig, ældre patient. Det kun ca. 0,5 mm tynde kalkfarvelag har en utilstrækkelig binding til underlaget, fordi den 99 år gamle lim i underlaget er nedbrudt.  Og fordi underlaget i øvrigt består af fleksibel gaze og hørlærred, der buler og bevæger sig, er det sprøde kalkfarvefarvelag begyndt at skalle af. Vi har derfor besluttet at udføre den mest radikale operation, et maleri kan udsættes for: en flytning af selve farvelaget over på et nyt underlag. 

Under denne operation fjernes det gamle, bærende underlag fra bagsiden af farvelaget, som derfor midlertidigt må holdes sammen af en såkaldt forsidesikring, der limes på forsiden af farvelaget som en art bandage.

I hamp og damp

Materialerne til forsidesikringen er et kapitel for sig: som lim bruger vi harelim, der bogstavelig talt er et afkog af hare- og kaninskind. Papir af hampefibre, velsagtens ellers mest brugt til cigaretpapir. Ostelærred, bedst kendt fra gammeldags syltetøjskogning.

Ikke at vi selv koger hareskind på stilladset, limen fås på tørret og granuleret form. Men den skal opblødes og smeltes i varmt vandbad, og så breder der sig alligevel en kraftig duft i arbejdsrummet på stilladset, hvor luftfugtigheden når op på 80%, og stemningen nødvendigvis hurtigt bliver ret galgenhumoristisk.

Mange lapper små og bandager i baner

Med den varme harelim klæbes to lag af det tynde og florlette, men meget stærke hampefiberpapir direkte på maleriets forside, hvor det føjer sig efter overfladens ujævnheder. Det kan være vanskeligt at styre papiret og limen, og vi har derfor forberedt 6.000 små og håndterbare ark på 16x16 cm. Disse er i hjørnerne forsynet med blyantstreger, da vi ellers mister orienteringen, når papiret bliver transparent under gennemvædningen med lim. De to lag papir armeres med baner af ostelærred, og efter tørring er maleriet nu kun ganske svagt synligt gennem forsidesikringens forskellige lag.

Der er nu styr på farvelaget, og vi kan begynde at fjerne de gamle gaze- og lærredslag på bagsiden af maleriet.

Limen stryges på

  • Af: Tom Egelund
  • 29.nov.2012
arrow Kommentarer (0)
 
Endnu ingen kommentarer
Skriv en kommentar
 


Senest opdateret: 15.okt.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo