SMK blogger

©

SMK digital | 12.maj.2009

International udfordring: ”Den ultimative kunstformidling”

For nylig var jeg en tur i Paris for at besøge byens store kunstsamlinger og mødes med nogle af dem, der arbejder med web og digital formidling dér. På forhånd havde jeg lavet aftaler med Louvres multimedieafdeling og Centre Pompidous forskningsenhed IRI, Institute for Research and Innovation. Jeg ville blandt andet gerne høre om deres erfaringer med brugerinvolvering og med at integrere digitale medier i den daglige museumspraksis.

Louvre har årligt omkring 8,5 mio. besøgende, Centre Pompidou 6 mio. Statens Museum for Kunst havde sidste år 323.104 besøgende. Så jeg tog af sted i forventningen om at jeg ville være ”den lille” i selskabet, der skulle slå ørerne ud og lære en masse af de store internationale institutioner. Men vi var ikke langt inde i møderne før det gik op for mig, at trods vores forskellige størrelser, så er det mange af de samme udfordringer vi tackler, når det kommer til at tilgængeliggøre og formidle kunst på nettet og i digitale medier. Nogle af de emner vi berørte var:

• Hvordan får vi brugerne til at interagere med kunsten, museet og hinanden ved hjælp af digitale medier?

• Hvordan møder vi brugernes forskellige behov for formidling, oplevelser og viden?

• Hvor langt kan og skal en forskningsbaseret institution som et kunstmuseum gå i forhold til brugergenereret indhold?

• Hvor skal ressourcerne komme fra til at redigere og give feedback på brugernes bidrag?

• Hvor stor er brugernes lyst til at bidrage med indhold til et kunstmuseums site?

• Hvilke digitale platforme skal vi være til stede på for at møde nye potentielle brugere, der ikke kunne drømme om at besøge museernes egne sites?

• Hvilke teknologier skal vi satse på for at imødekomme fremtidens digitale standarder og behov?

Og så er vi også i den grad fælles om at stå overfor udfordringen, at de digitale medier og brugernes behov er i konstant og lynhurtig udvikling. Louvre lancerede sin nuværende hjemmeside i 2005, og skal allerede nu i gang med at lave en ny – blandt andet for at integrere web 2.0, der som bekendt er eksploderet indenfor de seneste få år. IRI er i fuld gang med at udvikle avancerede digitale værktøjer, så brugerne kan interagere med udstillinger onsite og efterbehandle oplevelsen senere hjemme på computeren. Aldrig så snart har de lanceret et digitalt formidlingstilbud, hvor den besøgende kan lytte til forskellige udsagn om en udstilling og selv lave kommentarer på en mobil enhed, før brugerne efterspørger at de kan være flere om at lytte og kommentere i fællesskab.

Det er naturligvis en udfordring, men også et kæmpe privilegium at arbejde i forhold til alle jer brugere derude, der har fingeren så meget pulsen, at vi hele tiden kan lære nyt og udvikle vores idéer i samspil med jer. I er en fantastisk inspirerende mur at spille op ad, for vi prøver at skabe nogle rammer for kunstoplevelse og kunsttilegnelse, som rammer plet hos jer. Selvom kunstmuseer måske kan virke som nogle store autoriteter, så er vi bestemt ikke skråsikre på, hvilke digitale løsninger der rykker nu og fremover. Det er et område der rykker hele tiden. Vi arbejder frem mod at give jer de bedst mulige tilbud, men vi ved også at vi aldrig bliver helt og aldeles færdige med projekt ”den ultimative kunstformidling”.

Så bliv endelig ved med at skubbe os klogt og kærligt i retning af det, I har lyst til at bruge os til!

arrow Kommentarer (0)
 
Endnu ingen kommentarer
Skriv en kommentar
 


Senest opdateret: 18.nov.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo