SMK blogger

SMK digital | 17.sep.2009

Når brugere og kulturinstitutioner deler

Med over 250.000 værker i museets samlinger har Statens Museum Kunst masser af indhold at dele ud af, og vi har oven i købet en særlig pligt til at formidle samlingerne i kraft af, at vi er Danmarks hovedmuseum for kunst.

Og det er blevet vældig moderne at dele indhold. Vi sender hinanden en stigende strøm af billeder, musik, podcasts, videoer og meget mere. Det skønne ved digitaliseringen er jo netop, at der ikke er forskel på den digitale original og den digitale kopi. Det har åbnet uanede nye muligheder for indholdsdeling, som afprøves i stor stil på nettet.

I dag har museet et trofast kernepublikum der besøger museet. Vi vil dog også gerne række ud til dem, der interesserer sig for vores samlinger, men har markant anderledes vaner og forventninger, hvad angår kommunikation, end vores kvindelige kernebruger på 45+.

Den 1. oktober er Statens Museum for Kunst vært for Kulturarvsstyrelsens seminarrække Tematimer om digital kulturformidling. Under overskriften Share it – når brugere og kulturinstitutioner deler, sætter vi fokus på indholdsdeling. Hvad vil det sige at dele samlingerne med vores brugere? Kan man forestille sig kulturinstitutioner trodser traditioner for protektionisme og ophavsretskrav og frit deler deres samlinger med andre kulturinstitutioner eller brugerne i formidlingsøjemed? Vi har ikke svaret, men vi har tænkt os at prøve os frem og se hvad der kommer ud af det.

Hvad kunne du for eksempel tænke dig at gøre med en original, digital kopi af Hammershøj, Kirkeby, Boeskov eller Ærtebjerg?

arrow Kommentarer (0)
 
Endnu ingen kommentarer
Skriv en kommentar
 


Senest opdateret: 15.okt.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo