SMK blogger

Pablo Picasso, Brystbillede af mand, 1905. Radering efter forståling © Succession Picasso / billedkunst.dk

PRIMI | 29.sep.2011

Picasso og PRIMI

I PRIMI-projektet arbejder vi blandt andet på at undersøge, om kunstnernes kreative "sære viden" kan være kilde til innovation inden for plastindustrien. I sommers besøgte jeg det sydlige Frankrig, og her så jeg et eksempel på, hvordan kunstnerisk kreativitet faktisk kan skabe oplevelsesøkonomisk vækst.

Picassos keramiske kunst
Da Pablo Picasso efter krigen flyttede til den sydfranske by Vallauris, var byen præget af økonomisk afmatning. Hovederhvervet i byen var pottemageri, men gryder, potter og pander i andre materialer var ved at vinde indpas i de franske køkkener. Da Picasso besøgte nogle af de konkurstruede værksteder i byen, fandt han interesse for leret, og begyndte at fremstille en ny type keramisk kunst, som ikke var set før. Flere værksteder fulgte i Picassos fodspor, og byen er den dag i dag et oplevelsesøkonomisk centrum, hvor alle typer af keramisk kunst fremstilles på en lang række keramiske værksteder, og turisterne strømmer til.

Picasso som "extreme user"
Som "ekstreme user" kastede Picasso sig ind i et traditionelt fag. Gennem sin sære viden ændrede han teknikken og omgangen med materialet. Han skabte herved et nyt oplevelsesøkonomisk centrum. Borgerne i Vallauris siger i dag, at de kan takke Picasso for alt!

Om vi i PRIMI-projektet vil være ligeså succesfulde, som Picasso’s intervention i Vallauris viste sig at blive, skal jeg lade være usagt. Jeg synes bare, at eksemplet meget godt viser, hvad det er, vi forsøger på i PRIMI.

  • Af: Ole Grøndahl Hansen
  • 29.sep.2011
arrow Kommentarer (0)
 
Endnu ingen kommentarer
Skriv en kommentar
 


Senest opdateret: 15.aug.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo