SMK blogger

SMK digital | 24.nov.2011

SMK på YouTube

Youtube er de største. Verdens største videosite, sammenbygget med Google og desuden et meget effektivt distributionsværktøj. SMKs produktion af levende billeder har haft SMK Web TV – der er en underside af vores eget site – som eneste distributionskanal på nettet. Som en del af projektet Kvalificeret kulturformidling via Web TV prøver vi nye ting af; skruer på knapperne og ser hvad der sker.

SMK viser lige nu en udstilling med den danske kunstner FOS, der udstiller i Skulpturgaden. Digitale Produktioner har lavet en interviewfilm hvor kunstneren selv fortæller om udstillingen. Filmen er lavet specifikt til web, og den bliver ikke vist i udstillingen. Vi indhentede tilladelse hos kunstneren til at lægge filmen på YouTube. Vi børstede støvet af en gammel YouTube-kanal, vi ikke havde brugt længe og lagde filmen der op. Efter filmen har ligget på vores eget site ca. 1 måned er der omkring 60, der har set den – eller rettere 60, der har startet filmen. De sidste 14 dage har den ligget på YouTube, uden vi har gjort noget større for at reklamere for den andet end at lægge et link på vores Facebookvæg. På YouTube er der i skrivende stund ca. 120 visninger, hvoraf de 30 kom fra Facebook. Vores lille eksperiment understøtter kun, at YouTube er et af de bedste steder for at nå flest mulige videobrugere. Samtidig er YouTube et uhyre effektivt distributionsværktøj.

Meget sigende for hvor godt et distributionsværktøj YouTube er, så er det ikke muligt med SMKs nuværende hjemmeside at embedde vores egne film via vores egen player på en blog som denne. Vi kan sagtens lægge film på diverse undersider, men ikke lige i blogs. Men fordi vi også har lagt filmen på YouTube, så kan jeg bare kopiere en bid kode ind i min tekst og så embeddes filmen.

Sådan her ser videoen ud, når den er embedded:

YouTubes muligheder for at embedde video på andre sites er en af kernefunktionaliteterne. Som en del af projektet Kvalificeret kulturformidling via web TV er jeg i kontakt med David Hart, der er Media Producer på MoMA. Ifølge ham sker en tredjedel af trafikken på deres film på YouTube via embeddede videoer. Det er ikke de direkte søgninger, der er kilde til de fleste seere. Hart har sammen med en håndfuld kollegaer fra MoMA, San Jose Museum of Art, The Indianapolis Museum of Art, Hirshhorn Museum and Sculpture Garden og The Exploratorium endda publiceret en artikel om deres fælles erfaringer med YouTube. Artiklen er gammel – den er fra 2008! Men ikke desto mindre er der flere gode betragtninger, og museerne er også enige om, at deres YouTube-praksisser har hjulpet til at introducere nye brugere til museet og museets ressourcer samt formidlet et stof de ikke havde kunnet formidle på en anden måde. Det er netop nogle af de vigtige underliggende bevæggrunde for at bruge video i museumsformidlingen. Et enkelt museum (San Jose Museum of Art) havde oplevelser med at gæster kom og spurgte efter at se bestemte værker de havde set videoer om på museets YouTube-kanal!

Det er ikke alle produktioner, vi kan få lov til at distribuere via YouTube pga. copyrightbegrænsninger. I YouTubes betingelser står nemlig, at man overgiver en stribe rettigheder til dem, når man uploader materiale til deres site. Også som en del af Kvalificeret kulturformidling via web TV arbejder vi med at imødegå problemerne så meget som muligt. Bl.a. ved at skrive filmdistribution via sociale medier ind i vore udstillingskontrakter med samtidskunstnere og ved at lave releasekontrakter på vores videoer, så vi aftaler med de respektive kunstnere under hvilke omstændigheder, vi må distribuere filmene. Der er ikke noget tvivl om, at YouTube er et effektivt værktøj til at kanalisere sine produktioner der hen, hvor de interesserede seere er. Problemet er og bliver rettighederne.

arrow Kommentarer (0)
 
Endnu ingen kommentarer
Skriv en kommentar
 


Senest opdateret: 18.nov.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo