SMK blogger
Søren Dahlgaards værk "The Breathing Room".

Søren Dahlgaards værk "The Breathing Room".

PRIMI | 18.okt.2011

Tværfaglighed i PRIMI - Yvonne Shashouas erfaringer

Seniorforsker på Nationalmuseet Yvonne Shashoua har via sin deltagelse i PRIMI-projektet oplevet hvor forskellige tilgange, der findes til plast når faggrupper fra et bredt spektrum mødes. Tværfagligheden har ført til små sjove episoder, men også givet nye perspektiver for alle parter i projektet. Yvonne fortæller:

"PRIMI har givet mig mulighed for at forstå og betragte plastmateriale fra en anden synsvinkel, end jeg sædvanligvis er vant til. Det har også givet mig mulighed for at prøve at formidle komplekse kemiske koncepter på en ikke-kemisk måde."

Et laboratorium tilgængeligt for alle
Hele PRIMI-holdet besøgte Yvonne i hendes laboratorium, da der i 2010 var analytisk workshop i PRIMI-regi. Her viste hun bl.a. laboratoriets infrarøde spektrometer og gas chromatom-mass spektrometer. Begge instrumenter kan bruges til at bestemme forskellige typer plast som fx polyuretan skum, akrylmaling og pleksiglas.

"Den slags analyser er en dagligdags ting for mig, men PRIMI-partnerne var helt optaget af maskinerne, og hvad de kunne. Det gik op for mig, hvor gavnligt det ville være for både kemikere og kunstnere, hvis laboratoriet var tilgængeligt for alle. ” En gang i mellem skinner det dog tydeligt igennem, at PRIMI-deltagerne kommer fra meget forskellige faggrupper: ”Jeg havde bedt alle PRIMI-partnerne om at medbringe små prøver til den analytiske workshop, så vi kunne finde ud af, hvilke typer plast prøverne var lavet af. Jeg skulle nok have defineret ”små” lidt mere klart, for Christian Flindt kom med en 1 meter lang prototype havebænk i polyuretan skum. Det analytiske udstyr har kun brug for en halv teskefuld af materialet for at kunne analysere det!"

Samarbejdet med kunstneren Søren Dahlgaard
Et konkret eksempel på et tværfagligt samarbejde, der opstod i forbindelse med den analytiske workshop, er Yvonnes samarbejde med kunstneren Søren Dahlgaard.

"Søren ville gerne finde ud af, hvilken holdbarhed det PVC-biograflærred, han har anvendt i sit værk Breathing Wall, har i forskellige miljøer. Jeg har prøvet at designe nogle forskellige eksperimenter, der provokerer en nedbrydning af materialet i real time frem for en nedbrydning via kunstig ældning, som jeg normalt er nødt til at bruge, hvis jeg skal have resultater i løbet af 4-6 uger. For at undersøge ældningen i real time har jeg hængt nogle prøver af Sørens lærred op i direkte sollys, i et mørkt skab og i mit kontorvindue. Jeg undersøger dem hvert halve år for ændringer i farve, klæbrighed og kemistrukturer. På den måde håber jeg, at jeg kan give Søren noget information om PVC-lærredet, som han ikke før har været bevidst om. Så kan vi måske finde et mere holdbart materiale til hans kunst – eller også må vi acceptere grænserne for den valgte type PVC's holdbarhed."

  • Af: Olivia Frankel
  • 18.okt.2011
arrow Kommentarer (0)
 
Endnu ingen kommentarer
Skriv en kommentar
 


Senest opdateret: 26.aug.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo