SMK blogger
Engagementspyramiden

Engagementspyramiden fra Tematimer, er en model, der viser forskellige måder at deltage på. Flertallet foretrækker at læse eller se på, omkring 10 % vil gerne kommentere og et par procent vil være med til at sætte kursen ved at skabe indhold.

SMK digital | 27.nov.2009

”You make me wanna be a better museum”

”You make me wanna be a better museum” er en let omskrivning af min yndlingsreplik i den romantiske komedie "Det bliver ikke bedre" (As good as it gets).

Melvin (Jack Nicholsen) er en succesrig og meget neurotisk kærlighedsbogs forfatter, som er forelsket i servitricen Carol (Helen Hunt). Endelig, endelig har Melvin fået inviteret Carol på en romantisk middag, men han får selvfølgelig ødelagt det hele med sin sårende sarkasme.

Til sidst rejser Carol sig op og siger, hvis du ikke giver mig et kompliment NU, så går jeg. Forløsningen falder med det ultimative kompliment ”You make me wanna be a better man”. I en enkelt sætning får Melvin erklæret Carol sin uforbeholdne kærlighed og det lykkes ham at erobre hendes hjerte.

Som du nok har gættet, har jeg set filmen et par gange og hver gang glæder jeg mig til netop denne replik. Når jeg gerne vil dele den med jer her på bloggen, er det fordi Statens Museum for Kunst lidt er en Melvin. Fyldt op af smukke tanker og stor viden, som vil ud. Og vi har kastet vores kærlighed på dig – kære bruger af museet – men det lykkes os ikke altid at få det sagt på den rigtige måde.

Et strategisk mål for SMK digital er at være katalysator for brugernes kreativitet. I 2009 har vi på tværs af vores udviklingsprojekter undersøgt brugervinklen på forskellig vis og i 2010 forventer vi at skrue op for aktiviteter, som giver plads til at lade andre bidrage med ideer og indhold som kan bringe nye perspektiver og retninger på museets formidling.

Vi har allerede fået mange værdifulde input fra vores brugerpanel, som tæller omkring 175 personer.

I oktober havde vi besøg af blandt andre Nina Simon, Museum 2.0, som sidder i vores internationale rådgivningspanel. Hun formår på inspirerende vis at nytænke museumspraksis, så brugeroplevelsen rykker i centrum.

Med afholdelsen af Tematimer satte vi aktiv brugerdeltagelse på dagsordenen, og spurgte de omkring 100 deltagere fra omkring 40 kulturinstitution om, hvordan de forventede at bidrage til en dag, hvor de kunne gå direkte på Flickr og dokumentere dagen samt fortsætte debatten om indholdsdeling dér.

Derudover tester vi løbende forskellige dele af vores kommende web-site. I den mere kuriøse ende deltager vi sammen med fire andre virksomheder i et innovationsprojekt ledet af Teknologisk Institut. Formålet med projektet er at udvikle en typologi over aktive brugere, som går på tværs at brancher.

Som filmen om Melvin og Carol lader ane, er det med kærligheden ikke nemt. Men Melvin forlader sit sikre men snævre og ensomme univers for at opsøge den udfordrende og berigende kærlighed til Carol. Vi gør ham gerne kunsten efter med al den hjælp vi kan få fra museets nuværende og kommende brugere.

arrow Kommentarer (0)
 
Endnu ingen kommentarer
Skriv en kommentar
 


Senest opdateret: 26.aug.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo