Sergej Jensen

Sergej Jensen

Udstillingsperiode: 13. oktober – 30. december 2016

Den internationale, danskfødte kunstner Sergej Jensen er kendt for sin utraditionelle tilgang til maleriet. Ofte består hans billeder af forskellige sammensyede tekstiler, fx gamle lærreder og opsprættede sække, nogle gange sparsomt bemalede med abstrakte eller figurative motiver.

Sergej Jensen havde produceret nye værker specielt til x-rummet, som er SMK’s eksperimenterende udstillingssted for samtidskunst. Det var Sergej Jensens første soloudstilling på et dansk museum.

Ed Atkins. Safe Conduct

Ed Atkins. Safe Conduct

Udstillingsperiode: 17. marts - 4. september 2016

Hvordan påvirker nye digitale teknologier os? Hvad gør de ved den måde, vi tænker, agerer og lever på i dag? Det er spørgsmål, som den efterspurgte samtidskunstner Ed Atkins arbejder med i tekst, video og lyd. Atkins er især kendt for sine videoinstallationer, hvor han kombinerer hyperrealistiske fremstillinger af genkendelige figurer og hverdagsmiljøer med computergenerede animationer. I udstillingen Ed Atkins. Safe conduct kunne du opleve et værk, som Ed Atkins havde skabt specifikt til x-rummet, SMK’s platform for samtidskunst.

Laura Lima – Den nøgne magiker

Laura Lima: Den nøgne magiker

Udstillingsperiode: 4. juni - 18. oktober 2015

Loppefund, stof, instrumenter, bøger, skrammel og dingenoter fra nær og fjern. Det er nogle af de elementer, der udgjorde Laura Limas totalinstallation i x-rummet. Udstillingen var i konstant forandring, og det var uforudsigeligt, hvad der nøjagtigt kunne ske, når du gik på opdagelse i Limas sære univers. I udstillingen huserede nemlig "Den nøgne magiker", som hele tiden skabte nye ting og sager.

Henrik Olesen

Henrik Olesen: Afsked med forældrene

Udstillingsperiode: 23. maj - 28. september 2014

En overflod af malerier, tegninger, fotografier, bøger, videoer, ord og lyd fyldte x-rummet og etablerede overraskende forbindelser og skabte nye fortællinger.

Gennem den komplekse samling undersøgte og fortolkede den danske samtidskunstner Henrik Olesen den selvstændiggørelse, der måske måske ikke finder sted i et ungt menneskes liv, der forlader sine forældre for at lede efter nye værdier.

Haim Steinbach

Haim Steinbach: The Window

Udstillingsperiode: 15. november 2013 - 23. februar 2014

Hvad laver finurlige salt- og peberbøsser ved siden af nogle af kunsthistoriens mesterværker? Haim Steinbach er dybt optaget af objekter og den måde, de vises på.

I udstillingen The Window udfordrede han vores opfattelse af kunstmuseet ved at vise betydningsfulde kunstværker side om side med småting fra hverdagen.

Willie Doherty: Secretion

Willie Doherty: Secretion

Udstillingsperiode: 1. november 2012 - 24. februar 2013

I samarbejde med dokumentarfilmfestivalen CPH:DOX viste SMK Willie Dohertys film Secretion i x-rummet. 

Secretion er blandt meget andet en film om frygten for det usynlige og dermed for det, der er uden for kontrol. 

Emily Wardill

Emily Wardill

Udstillingsperiode: 11. maj 2012 – 16. september 2012 

Museet inviterede i 2012 Emily Wardill til at lave et videoprojekt i x-rummet.

Resultatet var en fascinerende kærlighedshistorie, der folder sig ud til en fortælling om relationen mellem krop og bevidsthed. Filmen fortæller om neurologen Eitienne, der har mistet sin kone. Han har i mange år fordybet sig i sit arbejde og negligeret sit kærlighedsliv, men så begynder han at date på internettet.

One Language Traveller

FOS: One language Traveller

- med bidrag af Krüger&Pardeller

 

Udstillingsperiode 18. juni 2011 - 13. maj 2012

 

En stor installation indtog Skulpturgaden. One Language Traveller var en rejse gennem membraner, teltrum, gitre og en sær fabrik. Her var maskiner og kuriositeter, lyd og gadelamper, skæve gulve og en mystisk sæbeproduktion.

Danh Vo. Hip Hip Hurra

Danh Vo: Hip Hip Hurra

Udstillingsperiode: 20. november 2010 - 20. marts 2011

Dansk-vietnamesiske Danh Vo indtog x-rummet med sin første soloudstilling i Danmark. En udstilling der forbandt den personlige historie med overordnede kulturelle og politiske forhold.

Udstillingen Hip Hip Hurra bestod af syv værker, heraf seks nye. Titlens festlige overskrift i sammenhæng med de udstillede værker legede bevidst med udfordringen af de mest simple definitioner på identitet og det personlige.

Lindsay Seers

Lindsay Seers: It has to be this way

Udstillingsperiode: 22. maj - 26. september 2010

Den engelske kunstner Lindsay Seers skabte med sit værk til x-rummet en installation som kombinerede film og arkitektur.

I udstillingen forsøgte Seers at optrevle mysteriet om sin stedsøster Christine Parkes’ mærkelige forsvinden, efter at hun pådrog sig et alvorligt hukommelsestab efter en knallertulykke i Rom. Med udgangspunkt i gamle breve, sin stedsøsters notater, sin mors erindringer og en kasse med fotografier begav Lindsay Seers sig af sted for at finde sandheden.

Mike Nelson

Mike Nelson: KRISTUS OCH JUDAS: A STRUCTURAL CONCEIT (a performance in three parts)


Udstillingsperiode: 30. august 2008 - 3. januar 2010


Den engelske og internationalt anerkendte installationskunstner Mike Nelson (f. 1967) indtog x-rummet med en superrealistisk totalinstallation.

Installationen omdannede en hel etage af museet til et labyrintisk og selvspejlende forløb af rum med henvisninger til et teatermiljø – komplet med scene, påklædningsrum, billetsalg og blindgyder.

Gerard Byrne

Gerard Byrne: Related Works

Udstillingsperiode: 5. april – 28. september 2008

Udstillingen bestod af videoinstallationen *ZAN- *T185 r.1, samt fire værker, der var lavet specielt til denne udstilling: fotografierne A Young Woman Contemplating a Skull, The Reverse of a Framed Painting, The Earth after the Fall of Man og videoen Temporally Removed.

Gerard Byrne interesserer sig for den måde, tid, historie og mening bliver skabt. I sine værker fokuserer han ofte på, hvordan historien er en midlertidig konstruktion, der hele tiden genskabes.

Søren Martinsen

Søren Martinsen: Country Song

Udstillingsperiode: 6. oktober 2007 - 24. februar 2008

Byen og civilisationen ses ofte som naturens modsætning. Søren Martinsen tog i sin udstilling Country Song livtag med utopien om det gode liv på landet. Holder klichéerne om landlig fred og harmoni?

Udstillingen præsenterede et dunkelt, psykologisk ladet univers. Installationen både udvidede sig, i kraft af syv store panoramiske landskabsmalerier, og trak sig sammen i det klaustrofobiske videoværk.

Ann Lislegaard

Ann Lislegaard: Crystal World

Udstillingsperiode: 24 februar – 5. august 2007

Med 3D-animationen Crystal World undersøgte Ann Lislegaard, om det er muligt at skabe en alternativ verden, der udfordrer og udvisker vores vante forestillinger om tid og sted. 

Lislegaard er i sine videoinstallationer, fotografier, 3D-animationer, lyd- og lysværker optaget af, hvordan den omkringliggende verden påvirker vores bevidsthed, vores køn og vores selvopfattelse.

Fredrik Raddum: HOME SWEET HOME

Fredrik Raddum: HOME SWEET HOME

Udstillingsperiode: 28. oktober 2006 - 28. januar 2007

Ubevægelige blomster på baner af kunstigt græs. Et rødt hus, der emmer af hygge, lyser op i mørket. Et nedstyrtet træ har ramt huset og fået fatale følger.

Den norske kunstner Fredrik Raddum konfronterede os med forholdet mellem menneske og natur i sin installation, som mimede tegneseriens univers med glade farver, klare former og en tilstræbt kunstighed i udtrykket.

Jeppe Hein

Jeppe Hein: Usynlig Labyrint

Udstillingsperiode: 10. juni - 8.oktober 2006

Den tomhed der ventede publikum i x-rummet var kun tilsyneladende. Et synsbedrag, fordi Jeppe Hein med sin usynlige labyrint satte vores foretrukne sanseværktøj - synssansen - ud af spil.

Labyrinterne i x-rummet ændrede sig dag for dag, hvilket gjorde udstillingen attraktiv at besøge flere gange. De i alt seks forskellige variationer henviste alle til autentiske kulturhistoriske labyrinter.

Lilibeth Cuenca Rasmussen

Lilibeth Cuenca Rasmussen: EgoShow

Udstillingsperiode: 18. februar - 14. maj 2006

Udstillingen viste to helt nye videoværker af Cuenca Rasmussen iscenesat i en større ruminstallation. I EgoShow optræder kunstneren som sol, mens hun mimer kabaretgenren i stil og stemning. Mens cirklen traditionelt er en hellig form, der hviler i sig selv, er den sensible og bekendende, kalkulerende og kokette sangerinde på evig jagt efter identitetsskabende forbrug, anerkendelse og selvtilfredsstillelse. En ironisk samtidskommentar, som samtidig peger på det paradoks, at egotrippet altid er afhængigt af bekræftelse udefra.

2006

Jonathan Meese og Tal R: Mor

Udstillingsperiode: 9. oktober 2005 - 8. januar 2006

I udstillingen Mor fortolkede tyske Jonathan Meese og danske Tal R det mødrene ophav gennem varierende former, materialer og fortællinger. Et produktivt kaos af skulpturer, fotos og malerier med mere, som blev indrammet af et slags rum i udstillingsrummet: en kæmpemæssig og overrumplende lyserød borg. Her var både abstrakte og figurative former, der kommenterede de elementære forhold og forandringer, der spiller ind i relationen til mor-figuren gennem livets mange faser.

2005

Henrik Plenge Jakobsen: Circus Pentium

Udstillingsperiode: 22. januar - 28. august 2005

Circus Pentium var installationskunst. En udstilling der kombinerede skulptur, video og performance i én stor installation. I udstillingen mødte vi blandt andet et stribet cirkustelt, en tom trapez og en imposant tribune. Alle er de ting, som vi genkender fra cirkusverdenen. Cirkusset er underholdningsindustriens arketype, et sted for illusioner, sensationer og forvandlinger, for nervepirrende fryd og fladpandet gøgl. Men også et sted, hvor klovneriet til enhver tid kan tippe over i eksistentiel alvor og tragedie.

2004

Elke Krystufek: Lovers’ Mind Wide Open

Udstillingsperiode: 2. oktober - 28. november 2004

Udstillingen i x-rummet viste nye sider af Elke Krystufeks kunst. En udvidet selvfremstilling kaldte hun det, hvor hun inddrog tøj- og møbeldesign, og hvor omdrejningspunktet ikke kun blev hendes egen krop, men i høj grad også portrætter af kendte historiske og nulevende personer.

I Elkes værker, der som oftest har hendes eget ansigt eller krop som centrum, udforsker hun ganske vist sig selv, men hun gør det også altid som en anden.

2004

Lars Nilsson: In Orgia

Udstillingsperiode: 29. maj - 29. august 2004

In Orgia
var en videoinstallation af den svenske billedkunstner Lars Nilsson. Videoen er optaget med et stationært kamera foran et enormt iscenesat tableau, der folder sig ud som en mellemting mellem et artificeret landskab og en arkitektonisk konstruktion.

Et sært hybridt rum, der på én gang minder om et klassisk parklandskab og et shoppingcenter, der som en moderne ruin er ved at blive overtaget af naturen.

2004

Salla Tykkä

Udstillingsperiode: 7. februar - 25. april 2004

I  udstillingen kunne du opleve den finske kunstner Salla Tykkäs tre 35 mm film Lasso, Thriller og Cave, der tilsammen udgø en intens symbolsk skildring af unge pigers passage fra barndom til kvinde.

Overgangen skildres ordløst og fragmentarisk i en række rituelt ladede scener af høj følelsesmæssig intensitet, hvor tårer, begær, angst og desperation bliver givet i så klare billeder, at det psykologiske drama forplanter sig til kropslige oplevelser - også hos betragteren af filmene.

2003

Nils Erik Gjerdevik

Udstillingsperiode: 5. juni - 31. august 2003

I udstillingen kunne du opleve værker af Nils Erik Gjerdevik udført specielt til x-rummet. Værkerne dannede et særegent univers, hvor enorme vægmalerier, oliebilleder i hysteriske farver og syrede keramiske skulpturer tilsammen udgjorde en ny helhed.

De keramiske skulpturer minder om paddehatte og rumstationer, drypstenshuler og smølfehuse, smeltet sammen til psykedeliske konstruktioner.

2003

Annika von Hauswolff: Room for Increased Consciousness of the Parallel Day


Udstillingsperiode: 15. februar - 4. maj 2003

Rum for øget bevidsthed om den parallelle dag er en installation af den svenske billedkunstner Annika von Hausswolff lavet specielt til x-rummet. Annika von Hausswolff tog udgangspunkt i dagligdagsobjekter og andre rumlige greb. Med projektet pegede hun på, hvordan det nære og uanselige rummer mulighed for nye erkendelser. At vi kan udvide vores erfaring gennem en forstærket oplevelse af virkeligheden.

2003

Eva Koch: VILLAR

Udstillingsperiode: 5. oktober - 5. januar 2003

Udstillingen bestod af seks videoprojektioner med billeder og fortællinger fra familiens historie. Fortællingen var ikke lineær og lå ikke fast. Tværtimod var formen interaktiv - den opstod i samspil med publikum. Ved at udløse sensorer anbragt i rummet aktiverede de besøgende selv beretninger om forløbet, optagelser fra byen og glimt af familielivet.

Gennem vores bevægelser i udstillingsrummet var vi på den måde med til at forme én særlig version af historien.

2002

Peter Land: The Ride

Udstillingsperiode: 16. februar - 5. maj 2002

Peter Lands installation The Ride er en lille film med musik komponeret af kunstneren selv. Filmen er en videreførelse af hans tidligere arbejde som videokunstner. Slapstick er hans foretrukne genre, som han også bruger i The Ride, hvor han optræder i hovedrollen som mislykket cyklist.

Handlingen er enkel: cyklisten kommer kørende, vælter og sætter sig op igen; uheldet gentager sig, ikke én men mange gange, grinagtigt og til sidst med en enerverende konsekvens.

2002

Ceal Floyer

Udstillingsperiode: 15. juni - 1. september 2002

Ceal Floyers værker er baseret på simple ideer. Når man leger med på ideen, flyttes fokus fra selve værket. I stedet åbnes et rum for vores egen forestillingsevne.

Ceal Floyer minder os om, at tingene måske ikke er så simple, som vi tror. Selv det vi tager for givet og synes er enkelt og logisk indeholder i dets yderste konsekvens noget absurd og komplekst.

2002

Yvette Brackman: Land

Udstillingsperiode: 13. oktober 2001 - 6. januar 2002

Udstillingen viste en videoinstallation af Yvette Brackman. I sit projekt havde hun omsat sine idéer og materiale til et næsten landskabeligt arrangement af lette, flytbare elementer.

De enkelte dele kunne flyttes rundt, kombineres og anvendes til forskellige formål: som projektionsskærme for projektets videodel, som siddepladser for publikum eller som podier for videoudstyr og monitorer.

2001

Michael Elmgreen & Ingar Dragset: A Room Defined by its Accessibility


Udstillingsperiode: 23. juni - 9. september 2001

Michael Elmgreen og Ingar Dragset har siden 1995 arbejdet kollektivt og udført en række fællesværker og -projekter, hvoraf mange indgår i værkserien Powerless Structures. Deres værker blander meget originalt forskellige medier blandt andet skulptur, installation og performance. I andre værker har de ironisk nok vendt tingene på hovedet, f.eks. blev det rum, som normalt bruges til at udstille kunstværker i, et værk i sig selv.

2001

Joachim Koester og Matthew Buckingham: Sandra of the Tuliphouse or How to Live in a Free State


Udstillingsperiode: 17. marts - 20. maj 2001

Matthew Buckingham og Joachim Koester valgte i deres videoinstallation at tage udgangspunkt i Christiania i København. Installationen bestod af fem store videoprojektioner. Umiddelbart kan værket opleves som en forførende strøm af billeder, der bliver ledsaget af Sandras næsten hypnotiske kommentarer og udlægninger. Beskueren overlades til selv at systematisere indtrykkene og skabe en individuel orden i kaos.

 

Nyhedsbrev

Tilmeld dig SMK's nyhedsbrev

Vær den første til at høre om nye udstillinger, koncerter og særtilbud.